Грижи за Цитрусите - Форум Екзотик Плантс България
Сряда, 07.12.2016, 11:36
Добре дошли Гост | RSS

Форум - Екзотик Плантс България

[ НОВИ МНЕНИЯ · СЪФОРУМЦИ · Правила на форума · ТЪРСАЧКА · RSS ]
Страница 1 от 212»
Форум Екзотик Плантс България » ПЛОДНИ РАСТЕНИЯ - СРЕДИЗЕМНОМОРСКИ И УМЕРЕН КЛИМАТ » ЦИТРУСИ - CITRUS » Грижи за Цитрусите (Грижи за нашите цитруси през лятото и зимата)
Грижи за Цитрусите
OrdonezДата: Четвъртък, 25.04.2013, 22:20 | Съобщение # 1
Лексус
Група: Администратори
Съобщения: 3764
Статус: Offline
Много от нас, откачените по градинските растения, с удоволствие вкарват средиземноморски полъх в градината или терасата си. И за това, разбира се, най-подходящи са цитрусовите растения. Който веднъж се е разходил на Юг през цъфтяща цитрусова плантация не забравя толкова бързо и лесно спиращия дъха, сладникав аромат.
История и произход
Цитрусовите растения принадлежат към семейство Rutacease. В това семейство има различни представители, които могат да бъдат разглеждани като близки родственици:
- Citrus (най-голямата група)
- Fortunella (Kumquat и хибриди)
- Poncirus (трилистен портокал и хибриди)
- Microcitrus (кръгла австралийска лимета, австралийска пръстова лимета)
- Eremocitrus (австралийска пустинна лимета)
- Clymenia

Грижи
През лятото. Цитрусовите растения са при всички случаи за терасата или балкона. Харесва им слънцето, ама моля тук по-внимателно, иначе има опастност от слънчеви изгарения. Трябва им много светлина и топлина, температури на 30°C също понасят добре. Мястото при всички случаи трябва също така да не е ветровито, най-добре е южната страна.
През зимата.Първо да отбележа, че има различни начини на презимуване, които са в зависимост от това колко място и къде всеки един има вкъщи.

Топло презимуване
Ще рече, растенията се оставят или на най-светлото място вкъщи, до южния прозорец, или под лампа за растения (поне десет часа облъчване) и температури от 20-24°C. Ако светлината не достига растението го показва с пускане на пичове или уголемени листа. Колкото е по-светло толкова по-високи трябва да са температурите.
Трябва обаче да се контролира и температурата в корените, като тя не бива да надвишава 25°C... за да не му се изпотят краката на цитруса!
Тук като проблем може да се очертае недостатъчната влажност на въздуха, особено ако растението е поставено на полицата на прозореца и под него е радиаторът на парното. Аз слагам в такъв случай в една чиния изкуствена почва или перлит, наливам много вода в нея и поставям отгоре ѝ една малка, не много висока купа наопаки в чинията. Върху нея слагам растението, което не трябва да е в контакт с мокрия перлит. Чрез изпарението на водата се покачва влажността на въздуха наоколо и това се харесва на цитруса.
Растенията при топло презимуване продължават да се развиват нормално. Трябва да се поливат както обикновено и по-слабо да се торят. Ако се намали поливането на половина това може да се отрази стимулиращо на цъфтежа през следващата година.

Студено презимуване
Идеално за това е неотопляема стая, например спалнята или стълбището, в които не е много светло. Аз презимувам моите растения в една северна стая, в средата на помещението, при температури от около 5-12°C, прозорецът е открехнат или отворен.

Предимствата са:
Цитрусовите растения не трябва да се торят и да се държат само средно влажни, следя топчетата на изкуствената почва да не изсъхват съвсем.
Няма листопад - той настъпва когато растението се държи на светло и студено (5-10°C). При температури от 9°C надолу в областта на корените растението престава да фотосинтезира, не може да се снабдява нормално с вода, за това окапват листата. И точно в това е тайната – корените на цитрусовите растения не трябва да истиват под 13-15°C. Това можете да контролирате с термометър.
За да не истива кореновата система трябва да изолирате саксията – овийте я с опаковъчно фолио за чупливи материали, това с балончетата, сложете я върху стериопор с дупки, особено ако растението е върху студения под, погрижете се да не му измръзнат краката на цитруса! При температури на корените от около 15-18°C водообменът между тях и листата продължава безпроблемно.Когато през лятото сме изложили цитрусите на топло и слънчево място, те имат нужда от редовно поливане. Най-добре винаги проверявайте по метода „с пръст в пръстта“, колко е суха почвата. След това поливайте обилно и оттеклата се вода в подложката изливайте! Застояла вода в саксията е пагубна!
При продължителни горещини трябва да се полива всекидневно, кратки сухи фази, обаче, също се понасят добре от растенията.(Когато листата се отпуснат вяло надолу или се навият около себе си, това е сигурен знак, че има недостиг на вода!)

Водата за поливане трябва да е със стайна температура.
Често може да се прочете, че трябвало да се полива само с дъждовна или кладеничова вода и че варовиковата и твърда вода вреди. Тъй като мен това лично ме интересуваше, от началото на 2009 смених от вода без варовик на вода от чешмата с варовик. Наистина не можах да установя никакви „странични ефекти“ – всичките ми цитруси се развиват страхотно!
Варовикът във водата (магнезиеви и калциеви йони) се понася отлично от растенията и даже е желан, защотo: Растенията се нуждаят от калций за клетките си (когато липсва се получват израждания на листа); Също и от магнезий, който е важна съставна част от хлоропластите и транспортиращите вещества (когато липсва се стига до хлороза); Варовикът качва pH-то на почвата.
През зимата, обаче, когато растенията са на студено, трябва да се полива по-пестеливо, за да не загниват корените.

Торене
От края на май до август всяка седмица. Цитрусите се нуждаят от много хранителни вещества по време на растежа, както минерални, така и органични торове се понасят много добре. Торове с високо съдържание на азот насърчават растежа, високото съдържание на фосфор насърчава цъфтежа и плодообразуването.
Препоръчителни минерални торове - N-P-K 24-14-14/25-15-15 (пише го на упътването). Добри резултати се постигат и с N-P-K 6-3-6, 10-4-10 и 9-8-9 (азот и калий са с еднакви стойности, фосфорът е с по-ниска дозировка), знам от опит!

Препоръчителни органични торове:
- Добре отлежала конска тор или брашно от кости (за по-добър цъфтеж)
- Стърготини от рог, брашно от рога, брашно от кръв (високо съдържание на азот)
- Сушена говежда тор, гуано, калиева тор, птича тор (като универсални торове)

Как да накарам цитрусът ми да разцъфне
Тук преди всичко роля играе дали цитрусът е отгледан от семка или е облагороден. Облагородените растения цъфтят и връзват редовно. При растенияата отгледани от семка това може да отнеме от 10 до 15 години, разбира се в зависимост от сорта. Отгледаните от семка растения имат много дълъг „детски“ период, много гъсто обрастват и развиват много тръни.
Една възможност е да се използва богат на фосфор тор, например брашно от кости. В големите оранжерии се практикува и така наречения Verdelli-метод – цитрусите се подлагат на сух стрес, ще рече, не се поливат около 40 дни, за да се ограничи приема на хранителни вещества. След тези 40 дни се поливат обилно, за да се предизвика нов цъфтеж и завръзване. Така в много плантации събират два пъти в годината реколта.
Предимства на облагородяването
- бърз цъфтеж и завръз
- сорто-избирателно размножаване
- приспособяаване към климат и почва
- устойчивост на болести
За база се използва цитрус отгледан от семка.

Относно субстрата
Освен предлаганите в търговската мрежа субстрати, човек може и сам да си забърка сместта. Субстратът непременно трябва да е пръхкав и добре пропусклив. Може да е леко кисел, pH 5 – 7, защото купешките цитруси в повечето случаи са облагородявани на основата на Poncirus trifoliata, който се нуждае от леко кисела почва.
Рецепта за домашно приготвена смес
1/3 не много фин кварцов пясък, за пръхкавост и пропускливост
1/3 хумус от говежда тор
1/3 нормална почва от градината
4/8 узрял компост, ситно пресян
1/8 глина (на немски Lehm)
1/8 глина за съдове (на немски Ton)
2/8 пясък

Аз смесвам и перлит за по-добра пропускливост на почвата. Твърде много глина (Lehm) трябва да се избягва, това е често срещано при растенията внос от Италия. В този случай корените трябва да се освободят от глината като просто ги измиете или оставите за известно време накиснати в бидон с вода.
Аз ползвам основно пластмасови саксии, защото те не са толкова тежки и държат корените по-дълго влажни. Тъмни пластмасови саксии се нагряват много силно при продължително стоене на слънце ( корените могат да се сварят! още при температури от около 25°C !)
Глинени саксии позволяват силно изпарение, това означава, че корените са винаги по-студени от колкото в една саксия от пластмаса. Това трябва да се има предвид при презимуването и цитрусите да се увиват добре, щото не търпят да са им “студени краката”!
написа : Цветан Иванов


Титаник е създаден от професионалисти, а ноевия ковчег от аматьори :)
 
NeliДата: Сряда, 15.05.2013, 19:17 | Съобщение # 2
Балканче
Група: Блокирани
Съобщения: 2
Статус: Offline
лимона ми има лепкава смола по стеблото трябжа ли да го праскам иако трябва с какво
 
OrdonezДата: Сряда, 15.05.2013, 20:03 | Съобщение # 3
Лексус
Група: Администратори
Съобщения: 3764
Статус: Offline
Подложката ли смоли колежке ???

Титаник е създаден от професионалисти, а ноевия ковчег от аматьори :)
 
NeliДата: Сряда, 15.05.2013, 21:11 | Съобщение # 4
Балканче
Група: Блокирани
Съобщения: 2
Статус: Offline
да там от кадето започва стеблото
 
OrdonezДата: Сряда, 15.05.2013, 22:04 | Съобщение # 5
Лексус
Група: Администратори
Съобщения: 3764
Статус: Offline
Може ли подробности за подложката, но принципно, без да съм го видял си мисля че нищо му няма, но все пак без инфо за подложката съм пас, ако може друг да каже без инфо ок cool
Neli, ако е наше растение ок, знаем какви са подложките на лимоните, но е добре малко инфо.

ПС : Няма място за никакво притеснение


Титаник е създаден от професионалисти, а ноевия ковчег от аматьори :)
 
OrdonezДата: Четвъртък, 27.02.2014, 23:46 | Съобщение # 6
Лексус
Група: Администратори
Съобщения: 3764
Статус: Offline


Надявам се да ви е полезна тази информация


Титаник е създаден от професионалисти, а ноевия ковчег от аматьори :)
 
OrdonezДата: Четвъртък, 01.05.2014, 23:19 | Съобщение # 7
Лексус
Група: Администратори
Съобщения: 3764
Статус: Offline
Статия предоставена от Калоян от Троян

ПРАВИЛА ЗА УСПЕШНО ОТГЛЕЖДАНЕ НА ЦИТРУСИ В ДОМАШНИ УСЛОВИЯ.

· Основно правило при засаждането на цитрусовите растения, особено на присадените, е кореновата шийка да се намира на плоскостта на почвената повърхност, а спойката (мястото на присадената пъпка) да е на 4 - 5 сантиметра над почвата. Това се налага поради склонността на цитрусите да страдат от смолотечение (гумозис). Лимонът има най - мощна коренова система, следван от портокала, грейпфрута, цитрона и мандарината.

· Листата на цитрусите живеят две - три години. За изхранването на един плод са нужни 10 - 15 листа. Това трябва да се има в предвид и да се избягва претоварването на растенията с плодове, което води до отслабване на дръвчетата и влошава качеството на плодовете.

· Често растенията образуват дефектни цветове, които се познават лесно още в началото на бутонизацията по това, че са образували асиметрични, удължени и изкривени цветни пъпки с бледо оцветяване и по - тънка дръжка, докато нормалните цветове се образуват от симетрични пъпки. Дефектните цветове трябва да се отстраняват още при ботонизацията, за да се увеличи притока на асимиланти (хранителни вещества) към нормалните цветове. За по- голяма сигурност, че растенията ще завържат плодове, трябва на втория ден след отваряне на венчелистчетата посредством малка четчица да се нанесе прашец от друг или същия цвят върху близалцето на цвета.

· Желателно е през първите една две години, младите дръвчета да не се оставят да цъфтят, за да могат да развият по - мощни корони и коренови системи, защото губят много хранителни вещества за изхранването на цветовете и плодовете.

· Най - студоустойчиви от цитрусовите видове са трифолията и мандарината, следвани от бигарадията, грейпфрута, портокала и цитрона. Лимона е с най - слаба мразоустойчивост. При температура от минус пет градуса С листата на лимона се повреждат, за портокала границата е минус 7 - 8 градуса С, а при мандарината минус 8 - 9 градуса С. Температурните граници, приети за нормалното развитие на цитрусите са минимални 13 -15 градуса С, най - благоприятни 23 - 25 градуса С и максимални 37- 39 градуса С. Най - благоприятно е цитрусовите растения, които се отглеждат в саксии, през зимата да се държат в помещения където температурата е около 10 градуса С. При нея растенията изпадат в естествен покой. Пренесени в края на зимата в топло помещение с добро осветление, те започват да се развиват и цъфтят.

· Цитрусите произхождат от райони където дните през зимата не са така къси както у нас. Затова при нашите условия реагират добре на допълнително осветление. При отглеждането им в топли помещения през зимата е необходимо на растенията да се осигури допълнително светлина (особено в мрачни дни) с електрическа крушка поставена близо до тях.

· Както повечето растения отглеждани в саксии, така и цитрусовите култури не понасят резки промени в температурата, особено през зимата. Те не трябва да се поставят до прозорец, който се отваря за проветрение. Най - подходящо място за отглеждането им е там, където не се налага често преместване и има постоянно осветление. При рязка промяна на условията на осветляване, листата на растенията опадват.

· Саксиите не трябва да се поставят непосредствено до прозорец или на пода, тъй като корените се охлаждат от по - студения зимен въздух или теченията от прозорците и се нарушава растежа им. През зимата растенията не трябва да се поставят близо до отоплителни уреди, които предизвикват засушаване.

· При изнасяне на открито през лятото, растенията трябва постепенно да се приспособят към новите условия като най - напред се изнасят на места защитени от вятър и пряка слънчева светлина. След това през всеки два - три дена се преместват на по - топло и по - добре осветлено място.

· Цитрусите изискват висока влажност, но при поливане трябва де се внимава да не се преовлажни почвата, защото се ограничава достъпа на кислород до корените им. Преовлажнените растения се познават по това, че листата им стават бледозелени, с хлоротични петна по тях. Честотата на поливане трябва да е съобразена с вида на почвата, с температурата и въздушната влажност. Практически метод за определяне нуждата от поливане може да бъде почукване по саксията. При почукване сухата почва в саксията издава остър звук и е нужно да се полива, докато мократа почва издава тъп звук. През зимата се полива преди обед, а през лятото сутрин или вечер.

· Температурата на водата за поливане трябва да бъде с два - три градуса по - висока от стайната. Поливната вода не трябва да бъде варовита или хлорирана. За отстраняване на хлора е най - добре тя да се преварява или да престоява няколко дни. Когато въздуха е сух или температурите са високи, се препоръчва овлажняване с пулверизатор, като трябва да се знае, че водата прониква най - добре през долната част на листата, където има най - много водни устица. Вечер не се оросява, тъй като водните устица се затварят поради липсата на светлина. Затова оросяването се извършва сутрин или по обед, когато температурата е повишена.

· Много важно е торенето на цитрусовите култури. Те са по - взискателни от другите овощни култури, а още повече, че се отглеждат в непривични за тях условия. За саксийното им отглеждане се приготвят специални смеси, които съдържат равни части: компост или добре угнил оборски тор; обикновена пръст и пясък. Ако не можете да приготвите сами сместа, можете да я закупите от цветарските и други специализирани магазини.Трябва да има слабо кисела и леко кисела реакция на почвения разтвор. Дори и най - добре приготвената почва не може да осигури достатъчно хранителни вещества, затова се налага ежегодното подхранване с торове. Сега в специализираните магазини и агроаптеки се продават висококачествени торове като хумустим, мистербленд, кристален и други, предназначени за различни култури, включително и за цитрусовите Подхранването се извършва в периода на растеж. Късно през есента и през зимата не се препоръчва торене на растенията.

· Трябва да знаете, че цитрусовите растения се презасаждат през година или през две години в по - големи саксии - с един или два номера по - големи от предходната. При презасаждане се внимава да не се раздроби старата коренова буца и не се изхвърля старата почва. В по - голямата саксия се добавя почва на дъното, буцата с корените се поставя в центъра и се насипва почва отстрани. Прехвърлянето в по - големи саксии се налага поради факта, че в саксията по - голяма част от корените се разпространяват около стените и не могат да използват почвената влага и хранителните вещества във вътрешността и. Корените на растенията обикновено се развиват несъразмерно.

· Цитрусите се нападат от много неприятели и болести, от които най - опасни са акарите и щитоносните въшки. Ако се налага, а това става често, е необходимо препаратите да се използват след консултация с специалист по растителна защита. Препоръчително е растенията да се пръскат профилактично, преди още неприятелите да са нанесли непоправими вреди по растенията.


Титаник е създаден от професионалисти, а ноевия ковчег от аматьори :)
 
LiliusДата: Петък, 25.07.2014, 20:57 | Съобщение # 8
Трабант
Група: Приятели
Съобщения: 127
Статус: Offline
Здравейте, липса на какво има този портокал според вас?
Прикачвания: 5435276.jpg(42Kb) · 1624187.jpg(49Kb)
 
peterstamovДата: Събота, 26.07.2014, 09:58 | Съобщение # 9
Москвич
Група: Приятели
Съобщения: 248
Статус: Offline
Магнезий и калий като клони към комплексно. А основно е важно дали новите листа са с хлороза. Ако да то и желязото липсва. Онова моно желязо за което писа Ордонез в друга тема и аз го пробвах - напрово се вижда как прониква в листата за дни!
Какво бих направил:
Кристалон специален - листно и почвено (или някой подобен тор)
Моно желязо - листно и почвено
Като се вземе из предвид, че в кристалона също има желязо! Внимателно да не се прецака нещо в различни дни с поливката!

А и да добавя: Напълно начинаещ съм и да не ми се вярва много!


May the Force be with you

Съобщение редактирано от peterstamov - Събота, 26.07.2014, 09:58
 
dr_popovДата: Събота, 11.04.2015, 17:14 | Съобщение # 10
Симсон
Група: Проверени
Съобщения: 86
Статус: Offline
Приятели,имам проблем,моля за помощ sad Преди седмица изкарах всички цитруси навън,на слънце са и днес видях кафяви петна по листата им,само от горната страна.А цикасите ми пък нацяло изгоряха,листата станаха с цвета на дървесна пепел.На какво се дължи потъмняването на листата на цитрусите и какво да правя? cry
Прикачвания: 0436493.jpg(1178Kb) · 6315263.jpg(1472Kb) · 5494364.jpg(1527Kb)
 
poj160arДата: Събота, 11.04.2015, 19:49 | Съобщение # 11
Лексус
Група: Приятели
Съобщения: 2107
Статус: Offline
Изгорил си ги леко от слънцето, предполагам доколкото виждам от снимките. Не трябва от веднъж да ги изнасяш на слънце, а постепенно от шарена сянка към пълно слънце в рамките на около 2 седмици. Сега са им много изнежени листата, особенно по-младите листенца. Цикасът предполагам и него такава съдба го е сполетяла. Той е много крехък от към излагане изведнъж на директно слънце. Ако вечер е студено при теб може при възможност да ги внасяш и сутри да ги изкарваш отново навън. cool

Здравейте, приятели, пожелавам Ви много щастие, любов, здраве и бъдещи успехи!!!

Съобщение редактирано от poj160ar - Събота, 11.04.2015, 19:50
 
dr_popovДата: Неделя, 04.10.2015, 22:08 | Съобщение # 12
Симсон
Група: Проверени
Съобщения: 86
Статус: Offline
Приятели,имам запитване-по клонките на цитрусите ми се получават едни кафеви петна,също на места има и цели клонки,които са изсъхнали.Забелязах,че имат доста щитоносни въшки,веднага ще напръскам,но това кафяво оцветяване по клонките забелязвам при всичките ми цитруси и ме притеснява.Качвам и снимка,моля за помощ,кажете какво да правя,да не е нещо сериозно cry
P.S. Също забелязвам,че листата на някои от цитрусите се накъдрят и смачкват,има и снимка долу...
Прикачвания: 1980999.jpg(601Kb) · 3918054.jpg(1844Kb) · 6527506.jpg(1779Kb)
 
poj160arДата: Неделя, 04.10.2015, 23:15 | Съобщение # 13
Лексус
Група: Приятели
Съобщения: 2107
Статус: Offline
dr_popov, според мен ги е хванала инфекцията "къдравост", но той обикновенно заразява праскови и кайсии - странно! cool Пръскай със фунгицида "Скор 250ЕК" в концентрация 0,02%, а след това профилактично няколко пъти с медни фунгициди, "Дитан ДГ" в конценрация 0,3%, "Тирам 80ДГ" - 0,3%, "Делан 700ВДГ "– 0,1% и друго ако се сетиш или питаш в най-близката до теб агроаптека. cool Но сигурно бъркам с това заключение май!!! cool
Може това да се дължи и на някакви физиолочични смущения, което не е болест разбира се.
Да не е хлороза (липса на желязо), знам ли? Може да е липса на веществата "Бор" и "Калий". На мен много ми наподобяват доколкото виждам листата от снимките на тези липси на вещества. cool
Относно покафеняването на леторастите не знам с какво мога да ти помогна освен да ги изрежеш до здраво преди пръсканията и замажи с лечебна овощарска замаска. Внимавай с % на концентрациите при пръсканията да няма после wacko
Сетих се, че може да е проява на Fusarium oxysporu. Това са гъбички - микроби в почвата. Може да е от преполиване. Извади внимателно кореновата бала от саксията и я разгледай внимателно да не е загнила. Ако корените за засъхнали ги третирай с фунгицида "Тирам" (ТМТД) и смени с хубава почва.

Срещу борбата с акари е много добър биоинсектицида БРЕЙВ 1,8 ЕК - Активното му вещество е абамектин - продукт от биологичния синтез на почвения микроорганизъм Streptomyces avermitilis. Абамектинът се използва в ниски дози, не се натрупва в плодовете, не замърсява околната среда. Действа срещу листни въшки, акари, колорадски бръмбар, оранжерийна белокрилка, листоминиращи мухи и др. Карантинният срок е само 3 дни, което означава, че почти веднага след третирането плодовете са годни за консумация. Заместител на "БРЕЙВ 1,8 ЕК" е "Лиросект", тъй като първия много трудно се намира!
Можеш да пръскаш срещу акари и с "Акарзин" - инсектицид, който действа задушаващо върху насекомите и продукцията от яйца на акарите. Този го ползвах тази година и съм много доволен! cool


Здравейте, приятели, пожелавам Ви много щастие, любов, здраве и бъдещи успехи!!!

Съобщение редактирано от poj160ar - Понеделник, 05.10.2015, 00:13
 
OrdonezДата: Неделя, 04.10.2015, 23:56 | Съобщение # 14
Лексус
Група: Администратори
Съобщения: 3764
Статус: Offline
dr_popov, я кажи, като покафеняват клонките , листата на покафенелите клонки падат ли ?

Титаник е създаден от професионалисти, а ноевия ковчег от аматьори :)
 
peterstamovДата: Понеделник, 05.10.2015, 09:21 | Съобщение # 15
Москвич
Група: Приятели
Съобщения: 248
Статус: Offline
dr_popov би било добре да опишеш по подробно как са гледани в каква почва, в какви саксии, в кой район на страната, растения в близост, които се пръскат с....и т.н.

Виждат ми се гладни! Торил ли си ги с нещо?
Прилича ми на пригор от слънцето, но то вече е слабо. Кога се появиха кафевите клонки?


May the Force be with you

Съобщение редактирано от peterstamov - Понеделник, 05.10.2015, 09:48
 
Форум Екзотик Плантс България » ПЛОДНИ РАСТЕНИЯ - СРЕДИЗЕМНОМОРСКИ И УМЕРЕН КЛИМАТ » ЦИТРУСИ - CITRUS » Грижи за Цитрусите (Грижи за нашите цитруси през лятото и зимата)
Страница 1 от 212»
Търси: