Райска ябълка Diospyros kaki - Page 3 - Форум Екзотик Плантс България
Петък, 09.12.2016, 07:07
Добре дошли Гост | RSS

Форум - Екзотик Плантс България

[ НОВИ МНЕНИЯ · СЪФОРУМЦИ · Правила на форума · ТЪРСАЧКА · RSS ]
Страница 3 от 15«123451415»
Форум Екзотик Плантс България » ПЛОДНИ РАСТЕНИЯ - СРЕДИЗЕМНОМОРСКИ И УМЕРЕН КЛИМАТ » СРЕДИЗЕМНОМОРСКИ ПЛОДНИ ДЪРВЕТА И ХРАСТИ » Райска ябълка Diospyros kaki (Интересни Факти)
Райска ябълка Diospyros kaki
maniakДата: Петък, 18.05.2012, 18:58 | Съобщение # 31
Симсон
Група: Блокирани
Съобщения: 52
Статус: Offline
Моята райска ябълка сорт "Костата" тази зима бе завита с царевична шума и найлони! При -22.7 на 2 метра височина очаквах поне върховете, които са съвсем тънко завити от шума и найлон и са още с млада кора да замръзнат, но и те бяха живи! Определено поне до -20 не очаквам повреди по моето дърво. Миналата зима пък, която й беше и първата след като я посадих през есентта на 2010г. я бях оставил ей така без нищо една гола пръчка и дори още без прихванати корени и оцеля без повреди! Тогава минимума на село бе -17 и смокинята даде фира през декември, защото си мислех, че няма да стане под -10 и си планувах да я завивам към Коледа. От тези експерименти си правя изводи и определено райската ябълка издържа поне с 5-7 градуса по-ниски температури от повечето смокини!

Съобщение редактирано от maniak - Петък, 18.05.2012, 18:59
 
chainsawmasterДата: Петък, 18.05.2012, 22:48 | Съобщение # 32
Симсон
Група: Проверени
Съобщения: 55
Статус: Offline
И при мен е аналогичен случая, само че извода е друг...Първите си 3 бр. райски ябълки които засадих през есента на 2010 г. бяха сорт "Костата". В една линия засадени през 3-4 м една от друга, изложение едно и също южно и т.н. До тогава нямах никакъв практически опит с този вид дървета и не ги познавах изобщо, само ми казаха от разсадника от които ги взех че уж този сорт издържа до -22 да не се притеснявам. Оставих ги без защита през зимата и имаше само леки поражения по върховете на една от тях която беше с най-тънкото стъбло и малко по-слабо развита от другите две. Тези резултати ме обнадеждиха и пролетта на 2011 г взех още 2 бр. Костата и пo 1 бр. от HACIIYA, HYAKUME, HIROTANENASHI, RANNA и CHINIBULY. Есента на 2011 г на всичките тези сортове им направих солидна защита конструкция тип "индианска палатка" върху тях . Обвих ги с зебло, след това вътрешността на конструкцията я напълних с дървени стърготини, а отгоре я покрих с армиран найлон.По-старите 3 бр. костата оставих отново без никаква защита. Пролетта на 2012 дойде и настъпи часът на истината, както се казва. Трите броя костата които оставих без защита бяха измръзнали до нивото на снега (значи имаше жива част от около 40 см над земята) и стъблата им се бяха нацепили жестоко. Само да вметна че най-ниската температура която съм отчел тук тази зима е -17,8 (нощна) .Не се изненадах много защото при тези продължителни студове, това и се очакваше. Изненада ми обаче бе огромна, когато започнах да развивам едно след друго останалите дръвчета с защитата. Оказа се че сорта хачия, които му дават почти на половина студоустойчивост ( -12 до колкото си спомням) в сравнение с костата имаше едва 4-5% повреди по върховете на най-тънките клонки, а костата на 3 м от него имаше измръзване 30-40% на скелетните клони. При останалите сортове измръзванията бяха от 30-40% до 70%, най-много беше пострадал "древният японски" (както го именуват) сорт хиакуме , за който също съм чел на много места че издържа над -20. Още не мога да си го обясня това нещо защо се получи така и уж най-издръжливите сортове пострадаха повече, но факта и си е факт и аз изводите си ги правя въз основа на практиката, а не на теорията. Сорта костата за мене не си заслужава, защото не е толкова много корав на студ колкото го изкарват в сравнение с останалите сортове, а и по-важното е че като вкусови качества и време на зреене е на едно от последните места. Интересно е и друго. На близко до едната костата имам и смокиня на нейната възраст, сорт крушовиден така му викам аз (мога да кача и снимки), защото не му знам точното име, много едър. При същата защита като костатата даже с обикновен найлон отгоре, а не с армиран, измръзванията по него са 3-4 см. по върховете. Този сорт смокиня заедно с така наречената Мичуринска 10 ги имам отдавна вече и съм провел доста тестове с тях през различните години. При нас той измръзва до земята без защита при -14 -16. За да обобщя ще кажа, че моят опит до тук ми показа че със същият успех като костата дори и по голям, със защита могат да се отглеждат много други сортове в България, които са в пъти по хубави и вкусни и за това заслужават повече внимание.
 
OrdonezДата: Петък, 18.05.2012, 23:03 | Съобщение # 33
Лексус
Група: Администратори
Съобщения: 3764
Статус: Offline
Краси, качвай снимки да изплакнем очи]

Титаник е създаден от професионалисти, а ноевия ковчег от аматьори :)
 
chainsawmasterДата: Петък, 18.05.2012, 23:17 | Съобщение # 34
Симсон
Група: Проверени
Съобщения: 55
Статус: Offline
На кое точно Жоре? На райските ябълки преди измръзване, след това, моментното им състояние или на защитата?
 
maniakДата: Събота, 19.05.2012, 01:39 | Съобщение # 35
Симсон
Група: Блокирани
Съобщения: 52
Статус: Offline
Само ще спомена, че през пролетта на 2010г. засадих 2 райски ябълки в едно предприятие накрая на града. Сортове "Хиротаненаши" и "Хиакуме" след зимата на 2011г. бяха без никакви повреди до самите върхове и нямаха никаква защита, а минималната температура достигаше -17! Не разбирам как при -17.8 ще замръзват и то с подобна защита? Явно и други фактори имат значение.
 
chainsawmasterДата: Събота, 19.05.2012, 09:29 | Съобщение # 36
Симсон
Група: Проверени
Съобщения: 55
Статус: Offline
И аз стигнах до това заключение, и си мисля че единият ключов фактор е южното изложение. Затова казвам че не трябва да се доверяваме напълно на теорията, а по скоро на практиката, защото повечето от нещата които четем като информация се пишат/преписват едно от друго и са доста субективни, без да са проведени достатъчно задълбочени тестове, така че трябва да гледаме на тях само като лек ориентир за конкретни сортове и нищо повече. Според мен студоустойчивостта е разтегливо понятие и измръзвания могат да се получат върху дръвчетата при различни температури (поне + 5-7 градуса по високи от тези които ги посочват както минимални за конкретния сорт) и това се отнася не само за райските ябълки, а и за останалите видове. Тази пролет взех от Жоро още 4 нови сорта и в момента ми станаха общо 10 различни smile Два от тях ги засадих на източно изложение, на 3-4 метра от стена на сграда, така че живот и здраве ще видим какво ще се случи през зимата. Освен това мисля две от костатите да ги мъча това лято без никакво напояване (само колкото им дойде от небето) за да видя ще окаже ли и това нещо влияние и колко голямо върху студоустойчивостта , защото миналата година септември при нас беше горещ и сух колкото август и ги поливах всичките сортове, така че като настъпиха първите леки студове и слани към началото на декември, по-младите клонки не бяха узрели напълно. Единствено не мога да си обясня защо хачията се отърва са най-малко щети....явно за сега има още нещо което ми убягва.
 
pinokioДата: Събота, 19.05.2012, 10:09 | Съобщение # 37
Трабант
Група: Проверени
Съобщения: 188
Статус: Offline
Убягва ти ето това:
http://exoticplants.ovo.bg/forum/22-87-1
surprised
 
maniakДата: Събота, 19.05.2012, 10:54 | Съобщение # 38
Симсон
Група: Блокирани
Съобщения: 52
Статус: Offline
При мен на село имам следния случай, който не ви споменах! Пролетта на 2010г. закупих една райска ябълка "костата" от Варна и я посадих в двора на село. Разви се доста добре през лятото и си удебели стъблото,, есентта закупих и втора "костата" от същото място и я посадих пак в двора малко по-близо до къщата. Зимата не беше много студена с минимална около -17. Новозасадената ябълка беше загърлена в основата с пръст, а другата беше оставена както си е. На пролет забелязах, че първата, която бе садена пролетта кората и е напукана. След това видях, че клоните са сухи. Дойде месец май и по-старата взе да избива точно от до където е имало сняг, а от там нагоре стъблото бе напукано! Взех да се чудя какво става и как е замръзнала при -17? Веднага отписах и другото дръвче, което садих есентта, защото то дори беше два пъти по-тънко. Стана средата на месец май и неможах да повярвам малкото дръвче, което садих есентта започна да се развива почти до самия връх като само най-тънкото отгоре бе сухо, но то вероятно е било и неузряло. За това немога да дам точно обяснение, но по-старата, която си замръзна до земята нямаше пръст около основата и беше малко по-високо садена от другата. Никаква друга разлика нямаше, а младото тънко дори неприхванато дръвче бе здраво, а другото сухо почти до земята! wacko
 
chainsawmasterДата: Събота, 19.05.2012, 16:04 | Съобщение # 39
Симсон
Група: Проверени
Съобщения: 55
Статус: Offline
Ехааа...пак ще трябва да пиша романи biggrin ....довечера ще е, че сега нямам време.
 
maniakДата: Вторник, 22.05.2012, 21:48 | Съобщение # 40
Симсон
Група: Блокирани
Съобщения: 52
Статус: Offline
Искам да попитам по-вещите от мен тези "язви", които се появяват на стъблото след премахването на някой клонки пречат ли на растението? Появиха се миналата година след като премахнах през пролетта по-долните израстъци от стъблото на ябълката. Ако трябва да се маже с нещо да ми дадете съвет? Може би грешката ми беше, че не ги отрязах, а ги отчупих с нокти.


Съобщение редактирано от maniak - Вторник, 22.05.2012, 21:50
 
OrdonezДата: Вторник, 22.05.2012, 21:53 | Съобщение # 41
Лексус
Група: Администратори
Съобщения: 3764
Статус: Offline
И на моите дървета има такива , мисля че не им пречи, Краси доколкото знам има повече опит с персимоните , малко по късно ще се появи и ще каже предполагам.

Титаник е създаден от професионалисти, а ноевия ковчег от аматьори :)
 
chainsawmasterДата: Вторник, 22.05.2012, 23:37 | Съобщение # 42
Симсон
Група: Проверени
Съобщения: 55
Статус: Offline
maniak, не ги мисли те си зарастват сами и нищо му няма на дървото (като гледам снимката калусът вече е покрил раната и тя е почти заздравяла). И аз ги чупя с ръце (сега в началото на вегетацията новите клонките са много крехки), но е желателно да се прави с леко въртеливо движение, за да не се обелва и част от кората на стъблото точно под клонката (както в твоя случай), защото колкото е по-голяма раната толкова повече време ще и трябва за да зарасте. Забелязал съм също и че при много валежи (като в момента) и по често мокрене на раната, по бавно зараства и се получава леко смухлясване и почернява повече отгоре. Ако толкова те притеснява това нещо, нищо не ти пречи да ги мажеш пресните рани с овощарска замазка.
 
maniakДата: Сряда, 23.05.2012, 00:10 | Съобщение # 43
Симсон
Група: Блокирани
Съобщения: 52
Статус: Offline
chainsawmaster, мерси за отговора smile Аз вече не ги чупя с ръце, а ги режа с ножицата като оставям 4-5 мм. разстояние от стъблото. А от къде мога да намеря тази овощарска замазка? wacko
Междудругото днес забелязах едни издутинки между дръжката на листото и самата клонка, да не вземе да пусне цветове biggrin
 
chainsawmasterДата: Сряда, 23.05.2012, 10:31 | Съобщение # 44
Симсон
Група: Проверени
Съобщения: 55
Статус: Offline
Овощарска замазка готова ще търсиш в агро аптеките или можеш да си направиш и сам (рецепти има много в интернет), но честно да ти кажа не знам дали си заслужава времето и парите за отделните съставки. Те лесно се отличават цветните пъпки от листните, след 2-3 дни ще разбереш. Не искам да ти попарвам ентусиазма, но да знаеш че при някои сортове има така нареченият "младенчески стерилитет" когато цъфтят за първа година и след като завръзите станат горе-долу колкото чери домат...опадат. На мен това ми се случи миналата година с две от костатите и хачията, които цъфтяха за първи път и не можех да намеря разумно обяснение до преди два месеца, когато разбрах че се среща и такъв проблем.

Добавено (23.05.2012, 09:31)
---------------------------------------------

Quote (pinokio)
Убягва ти ето това:
http://exoticplants.ovo.bg/forum/22-87-1


Да де pinokio, аз това вече го знам и съм си го обяснил с южното изложение, така че не ми убягва, но не оказва влияние само това със сигурност. Виж, и тази теория за по бързото замразяване и размразяване също може да се оспорва в едната си част, защото според мен не е изцяло валидна, особено за такива видове като райска ябълка, хинап и смокиня, които при нашите климатични условия в България имат силно изразен дълбок покой в сравнение с другите видове. Веднага ще визирам какво имам в предвид. Например кайсията за която се счита че произхода и е от този ареал (Азия) и също като райската ябълка обича много топлината. Имам към 15-тина различни сорта кайсии които засадих миналата пролет и са на същата възраст като райските ябълки, въпреки че по скорост на растеж и развитие няма база за сравнение, кайсиите са в пъти по-големи. Тази година цъфтяха за пръв път и повечето за сега са отрупани с плодове (въпреки че до момента два пъти пада градушка при нас, а също имаше и силни ветрове по време на цъфтежа). Понеже още през март времето се затопли и градусите скочиха доста, започнах да наблюдавам всяка от тях много внимателно (разликата между най-късно и най-ранно цъфтящият сорт които имам на теория я дават към две седмици).Какво ми направи впечатление... в рамките на 5-6 дни при дневни температури над +20 абсолютно всичките сортове излязоха от покой и започнаха да развиват цветните си пъпки скоростно, като към 10-11-ия ден вече имаше първите отворени цветове. Без да съм го тествал лично, съм 99,9% процента сигурен че в България няма място (дори и най-топлото) където младо (или старо също) дръвче райска ябълка (или пък смокиня и хинап) да излезе от покой с такава скорост в рамките на 5-6 дни. На райските ябълки според моите наблюдения в най- добрия случай им е нужен месец при температури над +20 и то в местата с по топъл микро климат, за по студените още 2-3 седмици отгоре. Имал съм и случай (всъщност това е и рекорда до сега при мен по продължителност на покой) от тези 3-те костати които засадих през есента на 2010, двете от тях тръгнаха да се развиват чак към края на май, а третата (направо я бях отписал) след средата на юни, когато хачията (засадена пролетта на 2011) имаше вече завръзи с големината на по дребен домат. Другото в тази статия (теория) което не мога да приема за чиста монета е, че не се прави (обяснява) разликата между измръзване/разцепване на кората и измръзването/умирането на самата дървесина под нея. Да, ясно е че при всички видове дървета при замръзване кората се стяга, а при размразяване се отпуска и отлепя от дървесината, но това не означава непременно че има измръзване и умиране на тъканите. Освен това отлепяне и нацепване на кората може да се получи не само при бързо/рязко затопляне, а и след много по бавно и постепенно, особено след като е имало продължителен период на замръзване без слънце като тази зима. Всъщност това се получи и с два от хинапите ми, като тази зима им се понацепи кората, въпреки че бяха напълно затрупани под снега и се намират зад сграда с западно изложение, където зимата грее слънце само за около два часа. Ще дам и друг пример за голямата разлика между измръзване на кората и дървесината. Ябълките (обикновените, не райските) всички знаем че виреят навсякъде в България и издържат на големи студове без проблеми, но точно поради своята специфика на кората (много лесно се отлепва) ми е направило впечатление че при тях почти всяка зима (дори и през по топлите) се получава това нацепване, особено при по младите дръвчета. Случвало се е поради липса на време или възможности да не съм ги варосвал (за това варосването на стъблата и част от скелетните клони е желателно не само заради отразяването на слънчевите лъчи, а и защото помага за по доброто консервиране на кората, въпреки че съм наблюдавал че то също и забавя развитието на дръвчетата през пролетта с седмица-две) и винаги е имало по някоя рана от сцепването на кората, но никога до сега измръзване на дървесина. Единственият проблем е че преди да заздравеят тези рани (в рамките на 2-3 месеца), през тях може да влязат различни болести ( най-вече гъбични) и за това аз ги пръскам рано на пролет с борделезов разтвор (става и с друг фугицид) и след това ги мажа с овощарска замазка (ако са по големи). В заключение мисля да коментирам таблицата в статията (най-вече заради това хората да не вярват масово и да изпадат в заблуда, от това което е написано в нея), въпреки че отначало нямах такова намерение, но просто се учудих какви УНИКАЛНИ глупости са написали там, или иначе казано ако нещата не бяха толкова смешни, направо щяха да са трагични...Ще ми се този който я е писал (или преписвал) тази таблица да ни обясни от кой точно пръст си ги е изсмукал тези температури (или от друго място). Аз не претендирам да съм някакъв експерт по темата или пък съм решил да го уча това нещо за да оспорвам различни теории, напротив нямам никакви такива намерения, просто споделям моят практически опит до сега и това което съм видял само като пряк наблюдател по моите си растения. Дайте да си говорим честно и реално сега...Кой би повярвал дори и ако има опит и наблюдения само от една зима в отглеждането на киви и нар, че както пише в таблицата видите ли поражения при кивито и нара се наблюдавали при критична т. над -15. Е как ТАКА? Те двата вида нямат нищо общо като студоустойчивост един с друг (това е доказано отдавна в практиката).И при най-калпавите сортове киви градусите са поне -20. Резултатите от зимуването на тези два вида при мен след първата си зима (-18 ) е че двуметрово киви сорт хибриден и с дебело колкото молив стъбло, увито около метална тръба цяла зима и без никаква защита на стъблото и корените има поражения 0%, а нар двугодишен на 5-6 метра от него с защита има над 40%. Има и други големи смешки в табличката, като праскова -20 (на прасковата започват да и мръзнат една ЧАСТ от цветните пъпки при тази температура но не и дървесината, а райската си е вече пътник), райска ябълка -21-23 и джанка -23-24 (яки к..лета са си райските ябълки, не може джанката която си е ендемит за горите и цялата територията на България да се мери с тях:) , бадем - 20 (повечето сортове бадеми издържат поне 6-7 градуса повече от прасковата и са по близо до кайсията като минимуми), орех и хинап рамо до рамо -28 (при тази температура ореха ще има щети до към 15-20%, а хинапа е корав спор няма, но не чак толкова щом му измръзват по-тънките клонки при -18 при мен, си мисля че след -25 ще е на ръба между живота и смъртта) и най-големият смях в залата мушмула -20-23 (мушмулата издържа със сигурност ПОНЕ колкото дюлята дори и малко повече, за прасковата пък да не говорим, така че е по скоро някъде между крушата и ябълката). Не трябва да забравяме също и че от сорт до сорт има разлика, която при много овощни видове може да бъде и над -10 градуса повече. С две думи в тази таблица критичните стойности при които се наблюдават поражения при повечето видове са занижени с 4-5 градуса, а пък при други са повишени с толкова. Идеята според мене е да бъдем обективни като по този начин ще сме си и полезни, а не субективни и да слагаме с лека ръка всичко под общ знаменател. Мисля че е най-добре да се учим от собственият си опит преди всичко и да го споделяме с другите, като по този начин също ще се учим и едни от други, а и всеки ще може да научава по нещо ново (но практически изпитано, а не само на теория).
 
maniakДата: Сряда, 23.05.2012, 11:40 | Съобщение # 45
Симсон
Група: Блокирани
Съобщения: 52
Статус: Offline
chainsawmaster, мерси за отговора smile И аз мисля, че данните в таблицата не са реални за всички видове. Специално за бадема знам, че издържа до около -27 дървесината, а цветните пъпки до около -22, -24 градуса! Близо до нас в града има един стар бадем, който пролетта на 2010г. пусна само листа и не цъфтя, защото тогава тук в града темп. спаднаха точно до около -22, -23 градуса! Тази година имаше цвят, но темп. слезе до около -21 тук в града.
Относно развитието на райска ябълка, аз като я засадих моята "Костата" есентта на 2010г. през пролетта на 2011г. започна развитие чак около 15-ти май, даже я бях отписал. Тази пролет, обаче тръгна около 10-ти април smile Преди просто е нямала коренова система и се е забавила доста. Разгледах снимки и мисля, че няма да има пъпки тази година. То това са някакви зачатия, които си стоят така sad Новите леторасли, които съм оставил са вече около и над 30см. израснали smile
 
Форум Екзотик Плантс България » ПЛОДНИ РАСТЕНИЯ - СРЕДИЗЕМНОМОРСКИ И УМЕРЕН КЛИМАТ » СРЕДИЗЕМНОМОРСКИ ПЛОДНИ ДЪРВЕТА И ХРАСТИ » Райска ябълка Diospyros kaki (Интересни Факти)
Страница 3 от 15«123451415»
Търси: