Маслини - Резитби, Сортове, Болести - Форум Екзотик Плантс България
Exotic Plants Nursery - Forum

Главна | Регистрация | Вход
Петък, 28.11.2014, 15:09
Добре дошли Гост | RSS
[ НОВИ МНЕНИЯ · ПОТРЕБИТЕЛИ · ПРАВИЛА · ТЪРСИ · RSS ]
Страница 1 от 41234»
Форум Екзотик Плантс България » ПЛОДНИ РАСТЕНИЯ - СРЕДИЗЕМНОМОРСКИ И УМЕРЕН КЛИМАТ » СРЕДИЗЕМНОМОРСКИ ПЛОДНИ ДЪРВЕТА И ХРАСТИ » Маслини - Резитби, Сортове, Болести (Сортове , Засаждане, бране, болести и вредители)
Маслини - Резитби, Сортове, Болести
OrdonezДата: Неделя, 08.01.2012, 18:20 | Съобщение # 1
Лексус
Група: Администратори
Съобщения: 3007
Статус: Offline
Схеми на засаждане:
- Свободно засаждане - класическата схема на засаждане, зависи от вида на посадъчния материал и подложката, върху която е присаден. При тази схема разстоянията в междуредията и в редовете са по-големи, съответно бройките фиданки в декар са по-малко и добивите са по-ниски.

- Палметно засаждане - това е най-оптималната и предпочитана схема на засаждане. Дърветата се отглеждат на шпалир пред стена или на телена конструкция, имат строго симетрична форма: от средната ос излизат два по два странични клони- или хоризонтално, или под ъгъл 45 градуса, а по тях израстват изключително къси плодни клонки. Влизат по-рано в плододаване, резитбите са по-малко, слънчевите лъчи огряват цялото растение и плодът е по-здрав и по-качествен. За да стои стабилно и за да запази формата си, което ще доведе и до по-лесна беритба, формираното дърво се нуждае от скеле. При тази схема растенията са поддържани от конструкция (дървени колове през 20м и тел), която се прави до една година след засаждането.

- V-U образно засаждане- при този начин на формиране на короната известен още като двураменен храст, от стъблото излизат две тесни удължения. Двете разклонения се отвеждат хоризонтално наляво и надясно, след което се изтеглят нагоре успоредно едно на друго и така в края на първата година оформянето на двете рамена е завършено. Тази схема позволява засаждането на повече бройки в декар, което ще доведе до увеличаване на добивите.

Подложките, с които работим са инвитро произведени, без вируси, подобряващи качеството на плода и максимално увеличаващи добива на продукцията. За разлика от другите подложки (костилковите, които са най-широко застъпени в страна ни), лабораторно създадените не изискват предварително полагане на торове, обработка на почвата - реголване и направа на дълбоки дупки, тъй като кореновата им система няма централен водач, а се развива в близост до повърхността по ширина. Всичко това води до намаляване на първоначалните разходи за създаване на градината.

Резитби:
За да постигнем максимални добиви и качество на плода, не предоставяме развитието на короната изцяло на природата, а насочваме растежа на дървото целенасочено в определени рамки, когато е необходимо чрез различни методи. Един от методите е короната да се оформи изключително чрез резитба до получаване на "работоспособна" корона. Друг метод е дърветата не само да се режат, а да се формират като за целта при младите растения отвесно растящите клони се привеждат в хоризонтална или друга подходяща форма, т.е. да се формират, вместо да се отрежат. Често се случва хаотичната резитба да унищожи най-добрите плодни клони за следващите години, затова са необходими консултации с компетентни агрономи. В зависимост от възрастта и вида на плодното дръвче, времето на рязане е съществен фактор за силата на новото покарване за затваряне на раните, както и за начина, по който дървото ще се справи със студовете и ще реагира на гъбични инфекции.
Освен основните резитби съществуват и резитби за обновяване или подмладяване на дърветата, които се налагат, когато добивите са намалели и почти не растат нови клони.
Маслините са голям източник на витамин Е, имат антиоксидантен ефект, имат полезни активни фито-хранителни компоненти като полифеноли и флавоноиди. Маслините (Olea europaea) са многогодишни вечно-зелени дървета, плодовете на които се преработват за зехтин.
Избор на място:
Маслините се развиват добре в умерения климат, ако зимите са достатъчно хладни (но не по-малко от -5оС) за да предизвикат цъфтеж. Летата трябва да бъдат дълги и горещи, за да узреят плодовете. В зони с висока влага и липса на въздушно течение се появява по-лесно болестта листни петна. Могат да се отглеждат в бедни на хранителни вещества почви, но добре-дренираните (при валежи 400-600 мм/година) и плодородни спомагат за по-добри добиви. При ниско количество валежи до 200 мм/година, е добре да се отглеждат на тераси за задържане на влагата или да се въведе капково напояване.
Схема на засаждане:
В зависимост от системата на обработка на почвата – интензивна или екстензивна. При първата, с добри валежи или напояване, плодородни почви, дърветата се засаждат по-гъсто – може и до 2000-3000 дървета/хектар в зависимост от сорта. Там,където се разчита само на валежи и почвите са бедни, гъстотата на засаждане е по-малка.

Засаждане на дърветата в квадрат или ромб .
• Традиционната схема е когато разстоянията са 7 x 7 m., 6 x 8 m, 8 x 8 m, 10 x 10 m, в зависимост от площта (по-малко от 2000 дървета на хектар).
• Динамична пр която дърветата се засаждат нагъсто при 5 x 6 m, 6 x 6 m, (около 2700-3000 дървета на хектар).

Може да се наложи дълбока оран за унищожаване на плевелите, последвано от дисковане и последна култивация с внасяне с торове. Може да се извършат и почвени анализи, чрез вземане на проби от различни точки и дълбочини (30, 60, 90 cm).
Засаждане на нови дръвчета
В райони с мек климат, се засаждат през Ноември-Декември, а при студен климат Февруари-Март, за да се избегне риска от замръзвания и преди вегетативния цикъл. Дупките се правят ръчно или механично на 60 x 40 cm (ръчно) или 20 x 30 cm (механично) на 5-10см дълбочина.
На дръвчетата са нужни 4 години за пълно плододаване.
Резитби на младите дръвчета
Резитбите са нужни за да се приспособят дръвчета към климатичните условия на мястото, да се балансира добива, да се намали непродуктивния период (някои сортове са с алтернативно плододаване, тоест една година имат плод, на другата нямат), и да се запази почвената влага. Има три вида резитба:
А) Регулярни резитби – да се формира рамката, важно за първите години;
Форма на короната: форма ‘свободна корона’
Едногодишните дървета се режат до 60-80 см над почвената повърхност – целта е да се създадат странични клони около централният клон на 30-60 см от повърхността. В следващите години се правият леки резитби за отстраняване на счупените клони. Оставят се 3-5 главни клона окло централния клон на 20-30 см един от друг. Постепенно придобива сферична форма.
Форма а) свободна корона, б) ниска корона, в) храстовидна корона.
За интензивно производство се използват формировка ниска корона и храстовидна корона. Клоните се оформят ниско до земята до 30-40 см от повърхността на почвата и резитби не се ивършват за около 5-6 години. Храстовидната формировка има и някои предимства като :
- По-ранно плододаване.
- Високи добиви на дка в сравнение с други формировки
- По-ниски разходи за работна ръка поради това, че може да се бере до земната повърхност.
Но и двете формировки имат недостатъци поради усложнената обработка на междуредията.Това може да се избегне с резитба, водеща до формировка подобна на коледно дръвче.
Б) Резитби за плододаване – маслините произвеждат плодове на клоните от миналата година, затова много зелени клони са непродуктивни. Тя се извършва за да засили продуктивните клони, да се формира едновременна продуктивност за по-добро качество, особенно за маслините за консумация. В плодородните почви, с добро наторяване и напояване, маслината се нуждае от по-слаби резитби, защото всички клони се снабдяват адекватно с хранителни вещества. При маслините за консумация, се препоръчва леко подрязване на излишните клони веднага след формиране на малките плодчета. Когато имаме алтернативно плододаване се препоръчва силна резитба на долните буйни клони през зимата предшестваща годината със силно плододаване.
В) Резитби за подновяване – на непродуктивните клони. Маслината може да живее дълго, защото произвежда нови клонки от почти всяко място на дръвчето.

Колко силни трябва да бъдат резитбите?
Това ще зависи до голяма степен от:
• Нивото на валежите през есента и зимата?
• Нивото на добива от предната година?
• Условията на жизненост на клоните преди отпочване на резитбите;
• Крайния продукт (маслини за консумация или за зехтин);
• Гъстотата на дръвчетата в градината.
Резитбите могат да се извършват веднага след беритбите – например за маслините за консумация, те започват през Ноември-Декември за зелените сортове, или Февруари-Март за черните сортове. Общо, те могат да се извършват о есента до ранна пролет, но да се забави в районите с висок риск от късни мразове.
Напояване
Даже при малки нива на поливане, добивите могат да се повишат значително, въпреки , че маслината има малки листа с восъчен налеп за по-малко изпарение. Напояването е важно, когато:
• Валежите в района са недостатъчни;
• Няма достатъчно валежи през зимата, което оставя почвата без влага в критичните периоди през пролетта или есента;
• Почвите са песъчливи или чакълести, с ниска почвена влагозадържаща способност.
Когато има сортове за консумация, или при гъсти насаждения, напояването е почти задължително мероприятие. Тя може да намали и феномена ‘алтернативно плододаване’.

Беритби
Обикновенно се извършва ръчно или механично. Ръчната система се състои от брулене на клоните с дълги пръчки. Плодовете падат на полиетиленови мрежи на земята около дърветата и се събират директно от там. Но могат да се наранят плодовете и младите клонки.
Друг метод е ”естествено падане”, когато се събират от земята след като опадат – практикува се когато дърветата са високи или няма много работна ръка. Но така беритбата може да се увеличи до 3-5 месеца. Това може да се подобри чрез прилагане на ръчни пневматични всмукващи органи, които чрез компресор ‘засмукват’ плодчетата от клоните. Може да се използва и трактор, който с пневматични уреди да разтърси дървото и плодовете да опадат на земята. Това намалява разходие за работна ръка.
Плевели
Използват се познати методи като култииране на почвата в междуредията и вътре в реда, опламеняване в междуредията (но не се препоръчва при млади насаждения), мулчиране и др.
Вредители
Главните насекоми по маслиновите дървета са:
А) Маслинов плодов червей - Bactrocera (Dacus) oleae (Diptera: Tephritidae)
Популацията му се появява през Юни, Юли и Август, но намалява през лятото (при температури над 33оС) и се увеличава през Септември-Октомври, като се наблюдават до 3 поколения годишно. Счита се за най-сериозния неприятел, като възрастните могат да живеят до няколко месеца,и умират при по-ниско от 0 градуса. Повечето възрастни летят около дървото, но могат да се придвижват до 4-10 км дистанция, в зависимост от климатичните условия и наличието на плодове.
Насекомите преживяват зимата като какавида, на няколко сантиметра под почвата и листната маса. В началото на Юни, женската търси активно и снася яйцата си върху първите плодчета. От 10-12 на ден се снасят на ден, обикновенно едно яйце на плодче, и около 200 до 250 през живота на една муха.
Женската пробива маслината с яйцеполагалото и полага яйцата си под кожата на маслината. Безкраката ларва се храни от тъканите на маслината и така я принуждава да падне от дървото.
Продължителността на един жизнен цикъл е от 6 до 7 месеца. Кръстосването на мъжките и женските протича след звуци от мъжките преди залез. Женските произвеждат мултикомпонентен феромон (компонент 1,7-dioxaspiro[5.5]undecane), който привлича мъжките на голямо разстояние. Контролът включва цветни лепливи уловки (McPhail уловка), оптимално време за беритба на маслините, сортиране на маслините след прибиране и биологичен контрол. Инсектициди се употребяват само в конвенционалното отглеждане на маслините.
Други по-важни вредители-насекоми са Euphyllura olivina, Zeuzera pyrina, Aspidiotus nerii, Resseliella oleisuga.
Друг важен неприятел е:
Б) Маслиновият костилков пробивач - Prays oleae (Lepidoptera: Hyponomeutidae).
Има същият произход, както маслината и се развива в Средиземноморските страни и Черноморските страни. Развива се по цветовете, достига до 3 генерации, като първата ларвна генерация живее по цветните бутони, където предизвиква леки повреди. Второто поколение възниква по костилката, което може да предизвика масово опадване на плодовете. Зехтинът от такива плодове може да има лош вкус.
Третото поколение живее на листата и младите клон. Ларвите са миниращи молци, които се виват в копринена ролка, която се намира под листата или дървесината (кората). Пеперудите излитат най-рано през Март, увеличавайки се през Април и завършвайки през Май. Обикновено през деня са неактивни, но се активизират през тъмните фази на денонощието.
Климатичните условия се оказват съществени – яйцата и младите ларви са чувствителни към ниска въздушна влага (по-малко от 60%) – яйцата изсъхват, независимо от температурата. Новите ларви не оживяват при температури над 30°C.
Контролът на P. oleae може да се извършва с биологични инсектициди базирани на Bacillus thuringiensis (e.g. Thuricide, Bactospeine). Може да се напръска срещу 2-рото поколение със селективни инсектициди като трифлумурон (Алсистин) и тефлубензурон (Номолт), използвани в интегрираната растителна защита за подтискане на хитиновия растеж на насекомите.


ЗА ТЕЗИ КОИТО ГОВОРЯТ ЗАД ГЪРБА МИ НЕПРЕКЪСНАТО, КАТО КИРИЛ ДОНОВ : БЛАГОДАРЯ ИМ...ТОВА Е ЗНАК, ЧЕ АЗ СЪМ ПРЕД ТЯХ!!!
 
OrdonezДата: Понеделник, 19.03.2012, 19:36 | Съобщение # 2
Лексус
Група: Администратори
Съобщения: 3007
Статус: Offline
Болести
Най-важните болести по маслината са вертицилиум, бактериоза, листни петна и мумифициране на плодовете.

А) Вертицилиум
Среща се почти във всички страни и се причинява от гъбата (Verticillium dahliae). Гъбата мое да преживее в почвата с години в засегнати тъкани на растения или склероции. Тя се разпространява по време на почвообработки, поливане и замърсени сечива. Симптомите са завяхване на листата по средата на вегетативния сезон, после може да се засегне и цялото дърво и да изсъхне. Предпазните мерки включват избягване на засаждането на млади маслинови дръвчета на площи,на които сасе отглеждали дълги години чувствителни на вертицилиум растения като памук, патладжан,пипер, домати или картофи. Може да се използва фумигация на почвата, соларизация (поливане с вода и покриване с полиетилен за няколко дни на слънце), наводняване на площите през вегетационния сезон, отглеждане на покривни треви за няколко години и др. Могат да се подберат и устойчиви сортове (ако съществуват разсадници за това) – сорта Асколано е отчетен като устойчив.

Б) Бактериоза
Това е единствената бактериална болест по маслините и се причинява от бактерията Pseudomonas syringae pv savastanoi. Върху първичните и вторични разклонения на клоните се образуват възли с неправилна форма. Тя се разпространява чрез неправилните операции при беритбата на маслините, като има различни щамове от бактерията, които засягат различни части на дървото (главно по-старата дървесина).
Обикновенно мерките за контрол са превантивни – резитби и унищожаване на засегнатата дървесина, беритби, които не повреждат клонките, пръскане с медни фунгициди (бордолезов разтвор при био-земеделието), покриване на раните след резитби чрез обливане с бордолезов разтвор, и др.

В) Листни петна
Причинява се от гъбата Cycloconium oleaginum, която се открива в Средиземноморскаа област и Калифорния. Тя е патогенна само към култивираните дръвчета. Зони с висока влажност са много чувствителни на зараза. Конидиите обаче не се запазват по време на летните месеци (с висока температура). Тяхното разпространение е главно с дъждовете (за да има влага) – по листата се появяват хлоротични (бледо-жълти) петна. Долната страна на някои листа се обезцветява иможе да се покрие с черен прах;после листата окапват; плодчетата могат да се покрият с малки кафяв петънца и да не узреят дружно.
Инфекцията се развива между Ноември и Февруари, и не се виждат никакви забележими признаци до ранна пролет, а след това идват малките кафяви петънца (за няколко седмици) – на този етап има най-голямо количество дъждове и влага.
Мерките за борба включват културални практики – селективни резитби за просветляване и намаляване на влажността в короната), и третиране със защитни фунгициди като Бордолезов разтвор в началото на есента преди първата инфекция или през ранна пролет. Високо-чувствителни сортове към листните петна да се избягват – като Manzanilla, Frantoio, Arbequina, Moroccan Picholine.

Г) Мумифициране на плодове
Причинява се от гъбата Gleosporium olivarum. Тя може да проникне през кожата на плодовете – засегнатите плодове показват кафеникави кръгли петна, които се разширяват постепенно. Тя се появява в края на плодовете, където водата остава след дъжд или роса. Разпространението става с дъждовете, като инфекцията може да се запази до 1 година в мумифицираните плодове дори при ниски температури.
Заболяването е характерно за Средиземноморските страни, като първите атаки се появяват през Септември, когато плодовете са все още зелени. Комбинацията от дъжд и висока относителна влажност стимулират разпространението на гъбите, което довежда до опадване на маслините и получаване на горчив вкус на зехтина.
Използват се превантивни методи на борба като третиране с фунгициди в началото на Септември преди дъждовния период, като то може да се повтори по-късно ако се появи вторична зараза.


ЗА ТЕЗИ КОИТО ГОВОРЯТ ЗАД ГЪРБА МИ НЕПРЕКЪСНАТО, КАТО КИРИЛ ДОНОВ : БЛАГОДАРЯ ИМ...ТОВА Е ЗНАК, ЧЕ АЗ СЪМ ПРЕД ТЯХ!!!
 
Блокиран1Дата: Понеделник, 26.03.2012, 18:19 | Съобщение # 3
Младши Оратор
Група: Блокирани
Съобщения: 98
Статус: Offline
Моята маслинка е като храст, дали да я орязвам?! Ще трябва да я снимам и тогава да давате акъли! Още е в саксията ! и беше на топло цялата зима!

Живея в настоящето ....и се радвам на възможностите , които ми предлага !!!!
 
Блокиран3Дата: Понеделник, 26.03.2012, 20:32 | Съобщение # 4
Москвич
Група: Блокирани
Съобщения: 311
Статус: Offline
Днеска огледах моята маслинка. Не ми хареса. Всичките върхове на клонките които подрязах с около 1см са с посветели листа. И според мен нещо не както трябва. Дугите листа по клонките са си тъмни. На какво може да се дължи това ?

ПС: Снимки утре .


София\Горни Лозен/680м.н.в./42.606327°, 23.463299° /
LZ1LPK, A1(Rh-)http://exotic.bg/
 
OrdonezДата: Понеделник, 26.03.2012, 20:48 | Съобщение # 5
Лексус
Група: Администратори
Съобщения: 3007
Статус: Offline
вкарай желязо, ще се оправи възможно е да е от зимата и така да съм ти я пратил беше яка зима , а те не са изнежени нали съм садо почитател. Споко нищо и няма, вкарай и азот микроелементи да се стабилизира , не че няма и сама но малко и помогни. Контейнерните са така, никаква храна точно една година в тази глина няма начин да е друго яче

ЗА ТЕЗИ КОИТО ГОВОРЯТ ЗАД ГЪРБА МИ НЕПРЕКЪСНАТО, КАТО КИРИЛ ДОНОВ : БЛАГОДАРЯ ИМ...ТОВА Е ЗНАК, ЧЕ АЗ СЪМ ПРЕД ТЯХ!!!
 
Блокиран3Дата: Вторник, 27.03.2012, 19:09 | Съобщение # 6
Москвич
Група: Блокирани
Съобщения: 311
Статус: Offline



Сложих всичко което ми каза още преди седмица. Само май да не съм сгрешил че я напръсках с бурдолезов разтвор ?
Прикачвания: 7864517.jpg(115Kb) · 3422035.jpg(77Kb) · 8864220.jpg(114Kb) · 1710563.jpg(115Kb)


София\Горни Лозен/680м.н.в./42.606327°, 23.463299° /
LZ1LPK, A1(Rh-)http://exotic.bg/
 
OrdonezДата: Вторник, 27.03.2012, 21:47 | Съобщение # 7
Лексус
Група: Администратори
Съобщения: 3007
Статус: Offline
Супер си е маслинката бравос, само да се затопли и ще полудее, гарантирам ти

ЗА ТЕЗИ КОИТО ГОВОРЯТ ЗАД ГЪРБА МИ НЕПРЕКЪСНАТО, КАТО КИРИЛ ДОНОВ : БЛАГОДАРЯ ИМ...ТОВА Е ЗНАК, ЧЕ АЗ СЪМ ПРЕД ТЯХ!!!
 
OrdonezДата: Вторник, 06.11.2012, 14:25 | Съобщение # 8
Лексус
Група: Администратори
Съобщения: 3007
Статус: Offline
Защо е нужно да подрежем маслината

Резитбата има за цел:

1. Да балансираме растежа през годината и да насърчим плододаването

2. Да сведем до минимум непродуктивните стари клони.

3. Да предизвикаме нови леторасти , които да плодоносят

4 Да предотвратим преждевременно натоварване на дървото от излишен материал

5. Увеличаване на добива.

6. Избягване на загубата на влагата в ненапоявани терени.


ЗА ТЕЗИ КОИТО ГОВОРЯТ ЗАД ГЪРБА МИ НЕПРЕКЪСНАТО, КАТО КИРИЛ ДОНОВ : БЛАГОДАРЯ ИМ...ТОВА Е ЗНАК, ЧЕ АЗ СЪМ ПРЕД ТЯХ!!!
 
СашоДата: Четвъртък, 10.01.2013, 13:19 | Съобщение # 9
Балканче
Група: Проверени
Съобщения: 1
Статус: Offline
Здравейте, току-що се регистрирах!

Имам въпрос относно вкореняването на резници. Имам 3 маслини на село (с. Мухово, Пазарджишко), 2 от които са доста буйни, ще трябва да ги подрязвам м. март/април, като отида пак. Искам да вкореня нови маслинки от тях, тъй като ще пада бая рязане.

Тотален аматьор съм във вкореняването, има ли някой с опит, да ми обясни, моля, като на индианец?

Мерси!
 
OrdonezДата: Четвъртък, 10.01.2013, 18:40 | Съобщение # 10
Лексус
Група: Администратори
Съобщения: 3007
Статус: Offline
Бих ти препоръчал въздушни отводи, само при условие , че ще си при тях поне 3 месеца, относно резниците се вкореняват лесно, но пак трябва да си при тях постоянно, докато с въздушните отводи има начин да отсъстваш и пак да се овлажнява субстрата, а и ще имаш по голямо растение с този метод, докато при резника се връщаш доста назад. cool Прецени кой вариант те устройва и пак ще коментираме.

ЗА ТЕЗИ КОИТО ГОВОРЯТ ЗАД ГЪРБА МИ НЕПРЕКЪСНАТО, КАТО КИРИЛ ДОНОВ : БЛАГОДАРЯ ИМ...ТОВА Е ЗНАК, ЧЕ АЗ СЪМ ПРЕД ТЯХ!!!
 
OrdonezДата: Вторник, 22.01.2013, 23:42 | Съобщение # 11
Лексус
Група: Администратори
Съобщения: 3007
Статус: Offline
Мисля че е време за резитба на маслините. От днес до средата на февруари можете да направите тази работа , но не по късно, трябва да е месец поне преди да тръгне сокодвижението.

ЗА ТЕЗИ КОИТО ГОВОРЯТ ЗАД ГЪРБА МИ НЕПРЕКЪСНАТО, КАТО КИРИЛ ДОНОВ : БЛАГОДАРЯ ИМ...ТОВА Е ЗНАК, ЧЕ АЗ СЪМ ПРЕД ТЯХ!!!
 
diqnlubenovДата: Сряда, 23.01.2013, 13:41 | Съобщение # 12
Симсон
Група: Проверени
Съобщения: 83
Статус: Offline
Ордонез мисля,че ще добре да направиш едно клипче за подрязването на маслините .От голяма полза ще е тъй като го виждаш нагледно и ще си по сигурен при подрязването .
 
OrdonezДата: Сряда, 23.01.2013, 16:48 | Съобщение # 13
Лексус
Група: Администратори
Съобщения: 3007
Статус: Offline
Благодаря за подсещането Дияне smile , ще пусна подробен клип, само да си купя мемори карта на апарата, че моята нали се счупи и сега апарата има собствена памет колкото за 7 снимки.

ЗА ТЕЗИ КОИТО ГОВОРЯТ ЗАД ГЪРБА МИ НЕПРЕКЪСНАТО, КАТО КИРИЛ ДОНОВ : БЛАГОДАРЯ ИМ...ТОВА Е ЗНАК, ЧЕ АЗ СЪМ ПРЕД ТЯХ!!!
 
OrdonezДата: Неделя, 27.01.2013, 13:10 | Съобщение # 14
Лексус
Група: Администратори
Съобщения: 3007
Статус: Offline
Сортове маслини , сними на плодовете, за повече въпроси , използвайте тази тема, ако нещо не ви е ясно относно видът на плода, зреене и прочие. Другата тема е систематизирана като цяло, а тази е конкретно за сортове , подрязване , болести , плододаване и т.н.
Можем да обединим темите след време но за сега остават така.
Качвам 80% от сортовете, останалите ще кача друг ден , че е много трудоемко и човек се уморява smile
Информацията ни е предоставена от професор Урбандзидис и имам право да я публикувам , по моя молба, копирането и разпространението из нета в други форуми е незаконно и не нося отговорност за това.















ЗА ТЕЗИ КОИТО ГОВОРЯТ ЗАД ГЪРБА МИ НЕПРЕКЪСНАТО, КАТО КИРИЛ ДОНОВ : БЛАГОДАРЯ ИМ...ТОВА Е ЗНАК, ЧЕ АЗ СЪМ ПРЕД ТЯХ!!!
 
OrdonezДата: Неделя, 27.01.2013, 16:37 | Съобщение # 15
Лексус
Група: Администратори
Съобщения: 3007
Статус: Offline
Тази статия е написана въз основа на практика и нито един прочетен учебник или книга по темата. Практиката ми е добита както в България , така и в с. Мескла, община Ханя (Крит), през 2000 - 2001 година и Епидаврос 2001-2002(Пелопонес)

Резитбата е може би най-важното мероприятие при отглеждането на маслина. От това зависи в голяма степен плододаването и дълголетието на дърветата.

Поради тази причина, всеки резач, учен, земеделски техник или производител трябва да бъде добре запознат с физиологията на маслиновото дърво и при резитба да премахва това, което трябва, а не това, което му е удобно или му харесва, освен в случаите на резитби с цел красива топиари корона.
Основната цел на резитба е наистина да осигури и поддържа баланс между корена и короната (което означава зелена разклонена и разбира се с плодове).
Тъй като, темата е много дълга, и ако се впуснем в обяснения нашироко, с обяснения конкретно защо, ще отнеме много време , за това по накратко . Ще приемем че дръвчето ни трябва за плододаване а не за красива корона и така...

Кореновата система на маслината както и на всички дървета ни е ясно, че служи за закрепване на дървото към земята и поемане на органични и неорганични хранителни вещества както и азот, калий, фосфор и микроелементи (бор, манган и др.).
Тук мисля е момента да спомена , да се избягва добавянето на неразтворена тор, поливайте с нея (разтворена във вода, капково или по друг начин, но за предпочитане е да бъде в разтворено състояние.
Толкова за торенето, като последно , добавям , преди да торите, тярбва да сте сигурни че дървото е здраво. Баланса между коренова система, корона и листна маса не е за пренебрегване, това е задължително условие.
Правило, Колкото дървото е по малко, толкова по малко хранителни вещества консумира и обратното, не го забравяйте за да не прегорите кореновата система и от там нагоре.
Ако короната и като цяло листната повърхност е голяма от кореновата туфа при положение че го гледаме в контейнер, респективно тясно пространство за тази маса, дървото ще произвежда по малко или въобще няма да има плодове. Това е така, защото и то е "разумно" живо същество и за да даде потомство се изисква какво ....??? Резитба!

Единствената цел на резитба е да се поправи баланса.

Възстановяването на тези две равновесия става чрез упорита работа и хирургическа прецизност. Всеки преди да хване ножицата , трябва да е сигурен че си разбира от работата, място за грешки няма , останалото е на свой риск. Трябва да знаем , че неправилната и силна резитба води до безплодие. Защото се опитва да възтанови баланса , като започва да трупа предимно зелена маса.
Накратко режете като се съобразявате с баланса.
Всички знаем че в листата се трупат хранителни вещества, които и абсорбират слънчевата енергия, толкова необходима за маслината като цяло. Просветляването на короната е "задължително условие". Ако разбира се говорим за промишлени насаждения, важен фактор е и размера на междуредията , както и растоянието от дърво до дърво, но това нас сега не ни вълнува.
резитбата се извършва като цяло вертикално, напречно, хоризонтално и висяща. Трябва да знаем един важен фактор обаче, че гъстотата на короната трябва да просветлява от долу нагоре. Колкото плода е повече огряван от слънцето. толкова по едър и по вкусен е той. Сферичната корона за тази цел е недопустима, оставете 4-5 водещи клона на височина която на вас ви хареса, някои искат по високи дръвчета , други по ниски, всичко е въпрос на вкус и предпочитания, аз например пускам разклоненията на височина 0.80м. от почвата, това за мен е идеалната височина за контейнерно растение. На едно друго място в един друг форум днес ми показаха линк с едни скици на едни резитби на маслини, които са "абсолютно погрешни" може да се отнасят за всичко, само не и за маслините, макар темата да е резитба при маслините...

Корона с не повече от тази височина.


През първите 4-5 години, на дървото трябва да бъде позволено да образува топко-образна по форма корона, но това не е подходящо за дървета, които сме засадили в промишлени насаждения, при тях стимулираме в началото здрави и силни скелетни клони , които трябва да бъдат вкупом огрявани от слънцето , но не прекалено понеже започва да се губят сокове , намаля теглото на плода, а самото дърво образува допълнителни лакомници, като се стреми чрез тях да се предпази от силните лъчи. Ето защо, младите дървета се оформят когато са за промишлени цели с корона - вертикална, а не както старите хоризонтално наклонена.

Кога се прави резитбата...... доста се пише, всеки казва че е прав, аз няма да вземам никаква страна, нито ще се съобразя с някои мои колеги, които до колкото разбрах от техни писания , че давали съвети на гръцки производители, създавали нови сортове смокини, маслини , та даже и палми, понякога се питам - "има ли край човешката глупост", все някога ще разбера. Та по темата...

Подрязване на дръвчето може да се направи веднага след прибирането на реколтата. Принципно за растения които не се отглеждат при екстремални условия , резитбата им се извършва през целия есенно - зимен период но най късно до края на февруари.
Избягвайте всякакви резитби по време на сокодвижението, тъй като раните се лекуват трудно, както и когато гледате дръвчето на место където има опсаност от сериозни студове.

В изключителни случаи може да се подреже дървото , когато се окаже че е претоварено с плод и това се прави през месеците юни и юли с цел наедряване на плода , но само ако има нужда.
Ако дръвчето бъде засегнато от бактерията Pseudomonas savastanoi се препоръчва изрязване на засегнатите места и изгаряне на пръчките. Раните се замазват с овощарска замаска и продължаваме лечението.

Различните видове резитба

Целите на резитбата са различни в зависимост от възрастта на дърветата. При младите се стремим да оформим корона , а при възрастните я правим с цел подмладяване на короната. Има още един вид резитба , но тя е предназначена за насаждения с механизирано събиране на плодовете от специални машини тим комбайни.
Мисля че това е достатъчно като обяснение, скоро ще кача и видео материал, нека да грейне малко слънцето и ще направя клип.

Тази статия е свободна за използване от желаещи в нет пространството. Не е нужно да упоменавате източника .
И накрая пускам снимка на плододаваща маслинка създадена в млада възраст


Написа : Георги Гошев - занимаващ се с маслини от 1996 година.
www.exoticplants.ovo.bg
Прикачвания: 6818169.jpg(259Kb) · 2649093.jpg(82Kb)


ЗА ТЕЗИ КОИТО ГОВОРЯТ ЗАД ГЪРБА МИ НЕПРЕКЪСНАТО, КАТО КИРИЛ ДОНОВ : БЛАГОДАРЯ ИМ...ТОВА Е ЗНАК, ЧЕ АЗ СЪМ ПРЕД ТЯХ!!!
 
Форум Екзотик Плантс България » ПЛОДНИ РАСТЕНИЯ - СРЕДИЗЕМНОМОРСКИ И УМЕРЕН КЛИМАТ » СРЕДИЗЕМНОМОРСКИ ПЛОДНИ ДЪРВЕТА И ХРАСТИ » Маслини - Резитби, Сортове, Болести (Сортове , Засаждане, бране, болести и вредители)
Страница 1 от 41234»
Търси:


Copyright Exotic Plants © 2014 | Безплатен сайт конструктор - oVo