КИВИ - ЕКЗОТИКАТА И В НАШАТА ОВОЩНА ГРАДИНА - Форум Екзотик Плантс България
Четвъртък, 27.07.2017, 07:39
Добре дошли Гост | RSS

Форум - Екзотик Плантс България

[ НОВИ МНЕНИЯ · СЪФОРУМЦИ · Правила на форума · ТЪРСАЧКА · RSS ]
Страница 1 от 221232122»
Форум Екзотик Плантс България » ПЛОДНИ РАСТЕНИЯ - СРЕДИЗЕМНОМОРСКИ И УМЕРЕН КЛИМАТ » СРЕДИЗЕМНОМОРСКИ ПЛОДНИ ДЪРВЕТА И ХРАСТИ » КИВИ - ЕКЗОТИКАТА И В НАШАТА ОВОЩНА ГРАДИНА (Как да се грижим първите четири години)
КИВИ - ЕКЗОТИКАТА И В НАШАТА ОВОЩНА ГРАДИНА
OrdonezДата: Вторник, 17.01.2012, 22:22 | Съобщение # 1
Лексус
Група: Администратори
Съобщения: 3803
Статус: Offline
Кивито е плод, характерен за Югоизточна Азия. То е лоза, която периодично си сменя листата. Плодовете първоначално са били наричани "китайско цариградско грозде". Въпреки че в Нова Зеландия кивито се отглежда като търговска култура от 1930 година, едва през 1950 то става водещ продукт по международните пазари за плодове. Сега отглеждането му се е разпростряло в Италия, Франция, Япония, Австралия, Чили и Съединените щати, от скоро и у нас в Благоевградски и Странджански региони. Като резултат от световния интерес към тази сравнително нова култура и това, че информацията за нея е недостатъчна в момента, настоящите съвети за производство са извлечени от опита на производители, непълни изследвания в САЩ и насоки за производство, разработени от отдела за научни и промишлени изследвания в Нова Зеландия, за тамошните производители. Те имат за цел да послужат само като временни указания. Изборът на място, подготовката му и поддържането през първата година са най- важните етапи в създаването на продуктивна овощна градина от кивита. Не подценявайте предварителното планиране и запознаването с изискванията за
отглеждането на растението, тъй като това ще се отрази на продължителността на растеж на овощната градина.

ИЗБОР НА МЯСТО И ПОДГОТОВКА МУ

Изберете добре напоени песъкливо глинести или глинесто песъкливи райони, които са дълбоки най-малко 90 сантиметра. Ако почвените частици стават по-
малки на по-голяма дълбочина, това може да се окаже от полза за задържане на влагата. Въпреки че киви може да се отглежда на почви с по фина структура и дори на по-едрозърнести почви, снабдяването с вода на тези райони става по- трудно. Идеалното място трябва да осигурява достатъчно наклон за въздушно пресушаване, редовете да бъдат разположени перпендикулярно на преобладаващата посока на вятъра и да позволяват достатъчно защита от вятъра, за да се осигури 50 процента въздушно течение. Местности, които не отговарят на тези характеристики пак могат да бъдат използвани, като се засеят естествени прегради за вятъра или се издигнат изкуствени такива, като се използват вентилатори или повдигнати лехи. Почвеният тест е абсолютно необходим за определянето на почвената киселинност и нуждата от хранителни добавки. Тази процедура ще ви служи и като основа за развитието на овощната градина. Изберете място, върху което не се е отглеждала соя през последните три години, за да избегнете черно загниване
по корените, предизвикано от Cylndrocladium, гъбичка, която остава в почвата и към която кивито е податливо. Пригответе си лехи с височина 18 сантиметра за добро повърхностно оттичане, ако мястото не е с достатъчно наклон, или твърдост на почвените частици. Тези лехи ще държат растенията над наводнените области и ще предпазват изхранващите корени от загниване. Лехите трябва да имат плитки вадички от всяка страна за оттичане. Ерозия ще се появи, но те трябва да останат жизнеспособни за сезона на растеж. Едно леко оформяне на тези вади до редовете ще оформи и лехите. Ще се образува ръбче, което ще намали почвената загуба около растенията по време на обилни валежи. Всички трудно оттичащи се места трябва да имат бразда за отводняване, перпендикулярна на редовете, за да се улесни оттичането на ниските области. Междуредието трябва да се остави да обрасне с трева, за да се осигури твърда основа за овощните дейности. Не използвайте детелина, защото детелината и кивито цъфтят по едно и също време, а пчелите предпочитат прашеца на детелината. Т-образни подпори и перголи могат да се издигнат и след засаждането на
овощната градина, но е по-лесно те да се направят преди засаждането. По това време растенията няма да пречат на изработването им или няма да бъдат
увредени. Т-образните подпори се предпочитат, защото улесняват дейностите (особено, ако се използват повдигнати лехи), за да се осигури повече светлина за по-добра плодоносност и опрашване на цветовете, да се намали влажността под листната корона и риска от силна зараза с botrytis. Подпорите трябва да бъдат добре конструирани, за да издържат 40 години, колкото е продължителността на живота на овощната градина. За това трябва да имате добър проект, да използвате добре направени стълбове и много издръжлива тел.

ЗАСЯВАНЕ

Разстоянието между редовете трябва да е 4,80 м. Разстоянието между растенията в реда варира от 2.40 до 4.80м. Ако засеете корените на 2.40 разстояние един от друг, реколтата от акър ще се увеличи по-рано, но по късно може да спадне, защото короните на дърветата ще се сплетат. Някои хора предпочитат засяването на 2.40 м, като след петата или шестата година те изкореняват растенията през едно, за да се увеличи добивът от останалите растения. Сейте през януари, февруари или началото на март. Кивито се нуждае от ниво на рН на почвата в рамките на 5.5 до 6.5. Ако искате да завишите това ниво, разпръсквайте необходимото количество вар, когато подготвяте мястото. Това е времето, когато трябва да употребите фосфор или калий. Използвайте тези елементи, като имате предвид и вашия почвен тест. Ако мястото е прекалено алкално, най- икономичната обработка е да засеете някаква зелена култура, като например детелина и я косите редовно. Използвайте женски растения от сорта "Хейуърд" заради по-приятния вкус, еднаквата големина на плодовете и трайността му при съхранение. Мъжките растения от сорта "Томури" цъфтят късно и може да не функционират добре в този регион. Сортът Матуа цъфти продължително и затова може да е необходима комбинация от двата сорта мъжки растения, за да се осигури по-продължителен период на опрашване, необходим за този климат. Мъжките растения трябва да се засаждат сред женските в съотношение 1 мъжко на всеки 6 женски растения. За всяко отделно растение изкопайте дупка два пъти по-широка от вашите растения и два и половина пъти по-дълбока от корена във вид на топка от жилки. На
дъното на тази дупка сложете две шепи узрял компост, кравешки или конски тор. Смесете го добре с пръстта на дъното на дупката, за да не изгорят корените. На всяко растение може да сложите и около половин литър смес от кръв и костно брашно. Извадете кивито от съда, в който се намира, изтръскайте излишната пръст и го засадете на същата дълбочина, на която е било в съда. Пръстта под растението трябва да бъде утъпкана, за да се намали слягането. Ако жилките на корена са оплетени на топка издърпайте няколко от тези жилки, за да се стимулира развитието на корена встрани и надолу. Утъпчете почвата около растението след като запълните всички празнини. Не утъпквайте влажна почва - това води до
намаляване на аерацията на почвата. По-добре е почвата да се полива на няколко пъти и да се остави тя сама да се слегне.

ТОРЕНЕ И ГРИЖИ ЗА РАСТЕНИЯТА

Всяка година трябва да се извършват изследвания на почвата и тъканите, за да се следят нуждите от азот, фосфор, калий, магнезий и вар. Внасянето на фосфор, калий, магнезий може да се извърши на един или два пъти. Ако това става на два пъти, вкарайте 2/3-ти от препоръчаното количество през март, а останалата част през юни. Вар обикновено се добавя през есента. През първите три години младите растения трябва да се хранят с азотен тор на няколко пъти както следва:


ПЪРВА ГОДИНА ОТ РАСТЕЖА

През март около две седмици след засаждането използвайте около половин литър урея или еквивалентно количество азот (амониев нитрат или калиев нитрат) на всеки сто стъпки от реда върху ивица с ширина 45 сантиметра от двете страни на растението. Направете същото още три четири пъти през периода от април до юли. Не извършвайте торене след края на юли. Това ще даде възможност на тъканите на растението да се втвърдят и то да заспи преди температурите да паднат под нулата. Не торете в кръг около растението, тъй като това може да увреди кореновата система. Нанасяйте тор на ивици от двете страни на растението, за да се стимулира екстензивния растеж на корените. Не слагайте сух тор на по-малко от 20 сантиметра от стъблото на растението, тъй като той може да влезе в съприкосновение с дънера. Както калиевия така и амониевия нитрат са разтворими във вода и може да се разтворят преди торенето. Всеки производител трябва да си изработи план за напояване в зависимост от вида на почвата. През първата година е достатъчен по един, разположен на 15-20 сантиметра от стъблото. Той трябва да пуска най-малко 3.8 литра вода на час. С напредването на сезона трябва да се постави втори емитер на разстояние 30 сантиметра от стъблото от другата страна на растението. Ако телта, която служи
за опора на водопровода, е на 30-45 сантиметра от земята, може да се използват и микроструйни емитери. Могат да се използват и прави пръскачки с капацитет 15.2 литра вода на час, но само една пръскачка на растение. Увеличавайте количеството на водата, като започнете от 3.8 литра вода на растение на ден. Може да използвате много мека слама, за да се понижи температурата на почвата и влагата да се задържа по-дълго. Почвата трябва да може да се вижда изпод сламата. Най-добрия материал за това са боровите иглички. Не слагайте слама плътно около стъблото, тъй като това може да предизвика загниването му. Не слагайте много дебел слама с цел да няма плевели, тъй като това може да възпрепятства аерацията и проникването на вода.
Плевелите се борят с кивито за вода и хранителни вещества. Борбата с плевелите се води с навременно използване на хербициди. Кастренето и завързването на растението се извършват както трябва, за да се развие добра опорно-репродукционна система. По време на растежа стъблото да се привързва към колче. При всяко израстване със 60 сантиметра отрязвайте 20 сантиметра или при всяко израстване със 75 сантиметра отрязвайте 30 сантиметра. Извършването на тази процедура докато дънерът достигне горната тел, ще доведе до развитието на здрав и прав дънер. Дънерът трябва да се
направлява, за да расте изправен и в никакъв случай не трябва да се допуска той да се увива около подпората си. По време на растежа отрежете всички напречни израстъци от младото стъбло, като оставите само четири и ограничите дължината на тези израстъци до 45 сантиметра. Листата на тези израстъци спомагат за изхранването на плодовете и могат да се махнат през зимата. Когато израстъкът достигне горната тел, отрежете го в едната посока на средната тел и оставетеи зрастък под телта, като насочвате растежа му в обратна посока. Може също да ограничите израстъка до 15-20 сантиметра под телта и да оставите да се развиват два израстъка, чиито растеж може да се насочва в противоположни върху средната тел. Тези две точки на растеж в противоположни посоки са гръбнакът или кордонът и са неразделна част от растението. Ако тези израстъци са жизнени и не са жилави оставете ги да растат. Кордоните не трябва никога да се оставят да се увиват около опорната тел. Ако те започнат да израстват жилави, отрежете от тях по 20-25 сантиметра. Напречните израстъци трябва да се оставят да се развиват по този гръбнак подобно на ребра. Оставете ги да растат докато достигнат външните телове. Защитата от слана чрез използване на вода е изключително важна по време на цъфтеж, а също и по време на беритба. Младите израстъци, цветове и цветни пъпки са силно податливи на увреждане, ако температурата се задържи -10 С повече от 30 минути. Гъстата листна корона по време на беритба може да осигури известна защита срещу първата есенна слана, но следващите слани може да увредят плодовете. Повреждането на листата може да възпрепятства и достигането на желаното ниво на разтворими твърди вещества в плодовете. Повредените плодове могат да произвеждат етилен по време на съхранение и да започне процес на зреене. Ето защо, е разумно да се монтира този тип система на пръскане през първата година, преди растенията да покрият телта. Беше извършена работа по отношение на защитата на стъблата срещу увреждания през зимата. В научно-изследователския и образователен център в Чарлстън, Южна Каролина, незащитените стъбла презимуват доста успешно. Когато стъблата или дънерите са увити с найлон, с изолация от фолио или и с двете, растенията загиват. Няколко производители увиваха растенията в зебло, но повечето просто намазваха стъблото с разтвор от бяла латексова боя и вода за защита през зимата. Най-важното е растенията да посрещнат зимата напълно заспали. Това се постига най-добре с прекратяване на торенето след юли и намаляване на напояването най-късно до 15 октомври или след беритба.

ВТОРА ГОДИНА НА РАСТЕЖА

Торенето през втората година на растежа е подобно на това през първата година, само че се използва повече тор върху по-голяма площ.През март в почвата се внасят 1.125 литра урея или еквивалентно количество азот на всеки сто стъпки от реда върху ивица, широка 75 сантиметра от двете страни на растението. След това се правят още три наторявания с 0.644 литра урея или еквивалент на всеки сто стъпки от реда върху ивица с ширина 75 сантиметра от двете страни на растението през периода от април до юли. По това време програмата ви за напояване трябва вече да е установена и вие просто трябва да регулирате обема с израстването на растението. През тази година трябва също да поставите още по два емитера на всяко растение. Те трябва да се разположат на около 75 сантиметра от тези, които са поставени през първата година. Това е особено важно, ако почвата е плитка. Ако предната година сте слагали слама, сменяйте я изцяло всяка година. Това предпазва от сбиване на сламата, което води до лоша аерация и стимулира потенциалното увеличаване на патогенните организми в почвата. Продължете кастренето и насочването на растежа, за да се установи
конструкцията на растението. Напречните израстъци, (които ще дадат плодове през следващата година), които излизат от основния гръбнак, трябва да са на разстояние 25-35 сантиметра един от друг. Целта е за следващата година да се развие един слой от добре разположени плодни израстъци, което да позволява добро проникване на светлина и въздух. Напречните израстъци, които излизат от тези клонки, са важни тъй като от тях ще израснат плодни клонки, когато короната е на една година. Плодове може да се очакват от долните шест пъпки на всеки израстък, който служи за основа на следващото поколение плодни израстъци.

ТРЕТА ГОДИНА НА РАСТЕЖА

През третата година вкарвайте в почвата 2.520 литра урея или еквивалентно количество азот на всеки сто стъпки от реда върху ивица с ширина 75 сантиметра от двете страни на растението. След това се извършват още три наторявания с 1.260 литра урея или еквивалент на всеки сто стъпки от реда през периода от април до юли. Ако растенията се развиват задоволително, повече не е необходимо да се слага слама. Ако за напояване използвате прави пръскачки вместо емитери, през тази година поставете още една пръскачка на всяко растение. За общия добив е важен подбора на най-добрата плодна корона. През зимата окастряйте, така че да се получи оптимална корона като на едногодишно дърво, която да е равномерно разпределена на необходимото разстояние и да бъде в един ясно изразен слой. През лятото кастрете за поддържане на разпределението, разстоянията и достъпа на светлина. Освен това през юни и юли подбирайте израстъци за следващия сезон. Мъжките растения се кастрят след приключване на цъфтежа. Отрежете всички клони до около 30-50 сантиметра дължина.

ЧЕТВЪРТА И СЛЕДВАЩИ ГОДИНИ НА РАСТЕЖА

Извършвайте торене въз основа на резултатите от изследванията на почвата, получени при големи пораснали растения. Разделяйте торенето, като започнете
през март, а останалото количество използвайте през юни. При торенето през март използвайте цялото количество тор, необходимо според резултатите от
изследванията на почвата, заедно с 2/3 от азота. Останалата част от азота използвайте през юни. През четвъртата и всяка следваща година торовете трябва
да се разпръскват равномерно върху цялата градина. Следвайте препоръките за кастрене, посочени в предния раздел.

БОРБА С НАСЕКОМИ И БОЛЕСТИ

До момента насекомите и болестите по листата не са фактори, които влияят на производството. Но корените може в бъдеще да представляват пречка в
производството.


Титаник е създаден от професионалисти, а ноевия ковчег от аматьори :)
 
Блокиран3Дата: Вторник, 14.02.2012, 17:53 | Съобщение # 2
Москвич
Група: Блокирани
Съобщения: 311
Статус: Offline
Много ми хареса статията.

Само ако може да се добави малко повече информация за :
Асмалъка, от какви материали е препоръчително да се направи, вид, височина, разстояние на опънатата тел, разположение и др.
Подрязване на овошките, кога по какъв начин, трябва ли да се разреждат листата когато има плод и др,

А колко още въпроса ми се въртят в главата че ако ги напиша на куп ще ме баннете smile


София\Горни Лозен/680м.н.в./42.606327°, 23.463299° /
LZ1LPK, A1(Rh-)http://exotic.bg/
 
OrdonezДата: Сряда, 15.02.2012, 00:26 | Съобщение # 3
Лексус
Група: Администратори
Съобщения: 3803
Статус: Offline
Нямаш грижи , утре правя статийка всичко пдробно със снимков материал личен архив

Титаник е създаден от професионалисти, а ноевия ковчег от аматьори :)
 
Блокиран3Дата: Понеделник, 20.02.2012, 19:24 | Съобщение # 4
Москвич
Група: Блокирани
Съобщения: 311
Статус: Offline
Quote (Ordonez)
Нямаш грижи , утре правя статийка всичко пдробно със снимков материал личен архив


Ще я чакаме с нетърпения applause


София\Горни Лозен/680м.н.в./42.606327°, 23.463299° /
LZ1LPK, A1(Rh-)http://exotic.bg/
 
OrdonezДата: Вторник, 21.02.2012, 15:08 | Съобщение # 5
Лексус
Група: Администратори
Съобщения: 3803
Статус: Offline
Киви на асмалък

Броят на засадените растения зависи от квадратурата на асмалъка. Имайки в предвид , че кивито е два пъти по инванзивно от лозата, трябва на по малко бройки да се предвиди повече пространство. В случая ще разгледаме 3 женски и едно мъжко. Имаме асмалък с размери 6m x 3m.
Какво сме направили в този случай. Тръбите които носят конструкцията са от скеле с диаметър Ф 6 см. Имаме общо 6 тръби , по дължина 3 в ред , свързани по между си с П - образен профил. теловете се опъват през 30 см зависи от дебелината на тела .




Може да ги усилите като сложите допълнителни П образни профили по желание на късата страна примерно още два броя между средния в ляво и в дясно. Височината е такава че да може да се бере без стълба, колкото е по ниско толкова по качествени плодове изхранва. Моя е точно такъв с височина 2.10 м. Това е няма нищо сложно.



Титаник е създаден от професионалисти, а ноевия ковчег от аматьори :)
 
Блокиран3Дата: Четвъртък, 23.02.2012, 13:26 | Съобщение # 6
Москвич
Група: Блокирани
Съобщения: 311
Статус: Offline
Ordonez, Благодаря.
Моята идея е да се направи по оградата "Г" образно нещо като кьон, и на ъгъл разположено. Даже вече съм го сглобил. Дали е грешно ? Ще се опитам и схема да кача ама за сега незнам с коя програма да я направя sad


София\Горни Лозен/680м.н.в./42.606327°, 23.463299° /
LZ1LPK, A1(Rh-)http://exotic.bg/
 
OrdonezДата: Четвъртък, 23.02.2012, 13:48 | Съобщение # 7
Лексус
Група: Администратори
Съобщения: 3803
Статус: Offline
Защо да е грешно, грешно може да бъде единствено прекалено близкото растояние от дръвче до дръвче

Титаник е създаден от професионалисти, а ноевия ковчег от аматьори :)
 
Блокиран3Дата: Четвъртък, 23.02.2012, 14:30 | Съобщение # 8
Москвич
Група: Блокирани
Съобщения: 311
Статус: Offline
Ето какво сътворих на бързо:



На това разстояние мисля да сложа три женски и едно мъжкарче по средата.
Като имам опция от страната на седемте метра по натам да пусна още около 2/3.

Да е жив и здрав "Paint"
Прикачвания: 2396491.jpg(31Kb)


София\Горни Лозен/680м.н.в./42.606327°, 23.463299° /
LZ1LPK, A1(Rh-)http://exotic.bg/
 
OrdonezДата: Четвъртък, 23.02.2012, 16:44 | Съобщение # 9
Лексус
Група: Администратори
Съобщения: 3803
Статус: Offline
Предостатъчно ще им е , максимума тук е 5 броя а ти слагаш 4 идеално е

Титаник е създаден от професионалисти, а ноевия ковчег от аматьори :)
 
Блокиран3Дата: Неделя, 18.03.2012, 15:33 | Съобщение # 10
Москвич
Група: Блокирани
Съобщения: 311
Статус: Offline
Днес се посадих кивитата:



Мъжкото даже беше цялото в пъпки но преди да се сетя да го снимам ги махнах sad
Прикачвания: 0108444.jpg(162Kb)


София\Горни Лозен/680м.н.в./42.606327°, 23.463299° /
LZ1LPK, A1(Rh-)http://exotic.bg/
 
jdechevaДата: Сряда, 21.03.2012, 00:03 | Съобщение # 11
Балканче
Група: Блокирани
Съобщения: 1
Статус: Offline
На колко години е това киви
 
OrdonezДата: Сряда, 21.03.2012, 01:24 | Съобщение # 12
Лексус
Група: Администратори
Съобщения: 3803
Статус: Offline
Навършени две години, започва трета

Титаник е създаден от професионалисти, а ноевия ковчег от аматьори :)
 
Блокиран3Дата: Четвъртък, 29.03.2012, 00:03 | Съобщение # 13
Москвич
Група: Блокирани
Съобщения: 311
Статус: Offline
Днес попаднах случайно на място в София ( Красно Село ) в нов магазин за продажба на овошки. Имах идея да попитам за информация за отглеждането на лозички. Преди мен клиент си купил две кивита с идеята да си ги насади в двора вместо асма с цел сянка и бране на плод, понеже много му харесвало плода киви. Влизам аз и виждам човека с двете кивита в рака със радостна усмивка. Аз поздравявам и питам продавачката за информация за отглеждането на грозде. Човека с кивито във рака ме помоли да си изчакам реда защото в момента му обяснявали как да си засади и отгледа току що закупеното от него киви. Аз набързо му казвам, без да се замислям да си вземе още едно женско киви и мъжкото да го насади м/у тях и че няма да има проблеми. А продавачката като гракна че кивитата които му е продала са били двуполови НАЙ ГОЛЕМИТЕ И НАЙ ДОБРИТЕ относно плодове на пазара и не му трябвало да си купува само женско. И че нищо не съм разбирал и да не обърквам клиента и. Аз без да изчакам отговор се усмихнах и набързо се изнесох от "специализираният магазин за овощни дръвчета"

София\Горни Лозен/680м.н.в./42.606327°, 23.463299° /
LZ1LPK, A1(Rh-)http://exotic.bg/
 
OrdonezДата: Четвъртък, 29.03.2012, 00:08 | Съобщение # 14
Лексус
Група: Администратори
Съобщения: 3803
Статус: Offline
Двуполовите са аргута Issai или Джени , това се продава в Бг и са колкото едра череша по размер за вкусовите качества няма да говорим защото ич ги нямат, за декорация стават

Титаник е създаден от професионалисти, а ноевия ковчег от аматьори :)
 
OrdonezДата: Неделя, 01.04.2012, 16:42 | Съобщение # 15
Лексус
Група: Администратори
Съобщения: 3803
Статус: Offline
Две седмици след засаждането в земята - листно подхранване с "НИТРОХУМАТ". Това се прави 3-4 пъти от Април до Юли. При растения страдащи от хлороза, некроза, засъхване върховете на леторастите и др., предизвиквана от недостиг желязо или други микроелементи се пръска с разтвори от – "НАТУРАЛНИ МИКРОТОРОВЕ". Младите растения са по капризни от възрастните - определено - буен разтеж корените се развиват по бавно от надземната маса която експлодира в разтеж заради влага и прочие и не може да осигури достатъчно хранителни вещества. През първата година е достатъчно по един емитер, който да пуска по 3-4 л вода на час, с две думи растението се нуждае да усвои – 3-4 литра на ден. Всяка седмица се извършва и почвено подхранване с 0,003% разтвор от Органо минерални торове или с 0,001% разтвор на Микробиологичен тор.

Титаник е създаден от професионалисти, а ноевия ковчег от аматьори :)
 
Форум Екзотик Плантс България » ПЛОДНИ РАСТЕНИЯ - СРЕДИЗЕМНОМОРСКИ И УМЕРЕН КЛИМАТ » СРЕДИЗЕМНОМОРСКИ ПЛОДНИ ДЪРВЕТА И ХРАСТИ » КИВИ - ЕКЗОТИКАТА И В НАШАТА ОВОЩНА ГРАДИНА (Как да се грижим първите четири години)
Страница 1 от 221232122»
Търси: